Örökbefogadási szótár

Válogassuk meg szavainkat! Milyen szókinccsel beszélgessünk az örökbefogadásról?

A legfontosabb: az örökbefogadott gyerek is saját gyerek!

Nagy-Vivien.

A vér szerinti szülőt hívhatjuk életadónak vagy örökbeadónak is. Nevezhetjük szülőanyának is (és a vér szerinti apát?). A biológiai szülő terminus is korrekt, bár kissé rideg.

Örökbefogadó szülő = édesanya, édesapa = igazi szülő. És ha csak simán szülőkről beszélünk, akkor is ők azok!

A vér szerinti gyerek és az örökbefogadott gyerek egyaránt saját gyerek (= valódi gyerek).

Az örökbefogadott gyereket szív szerinti gyereknek is nevezik.

Az örökbefogadó nem azonos a nevelőszülővel.

Intézet = csecsemőotthon, gyermekotthon. Árvaháznak nevezni már nem pc.

73 gondolat “Örökbefogadási szótár” bejegyzéshez

  1. Macus 2014. május 3. / 15:02

    “Érdekes” tud lenni egy olyan jelenet, hogy pl. találkozik két anyuka (ismerősök, volt-osztálytársak, volt-kollégák, stb). Az egyiknek vér szerinti gyereke van, a másiknak örökbefogadott. Beszélgetnek, stb. és egyszer csak az anyuka, akinek vér szerinti gyereke van, megkérdezi az örökbefogadó anyukát: “.. És akkor már saját gyereket nem is akarsz?” .. és ezt így az örökbefogadott gyerek feje fölött.. :-/

    Kedvelés

    • orokbe 2014. május 3. / 20:39

      Különösen, mivel az örökbefogadók 90 százaléka már túlvan sok hiábavaló próbálkozáson, fájdalmas kezelésen, lombikon stb., tehát igen, már “megfordult a fejében a vér szerinti gyerek gondolata is”.

      Kedvelés

    • gingallo 2014. május 4. / 22:10

      Én az ilyesmin nem akadok fenn. Én sem tudtam, hogyan, milyen szavakkal kell erről beszélni, amíg nem kerültem olyan helyzetbe, amikor egyszer csak hülyeséget mondtam. Szerintem az örökbefogadók ahelyett, hogy megbántódnak/felháborodnak/kiakadnak, tanítsák meg a körülöttük lévő embereknek, hogy milyen szavakat használjanak, mi mit jelent. Az emberek zöme tudatlanságból mond hülyeséget, bele sem gondol a dologba. (Az már nagyobb gáz tényleg, hogy vannak örökbe adással és ezzel a témával foglalkozó szakemberek, akik lazán saját-gyerekeznek 😦 )

      Kedvelés

    • cipilivni 2015. április 2. / 23:08

      ” – miért, nem lehetett saját?
      – ez saját.
      (értetlenül pislog).
      – nem örökbefogadott?”

      Kedvelés

  2. Rave 2014. május 3. / 15:39

    Nekem maga Budavári Zita mondta a vér szerinti gyerekemről hogy de hát nekem már van _saját_. Azt szoktam mondani, hogy saját gyártmány, az egyértelmű, de hogy saját?? Egyébként láttátok a bezzeganyán az anyáknapjás-örökbefogadásost?

    Kedvelés

      • orokbe 2014. május 3. / 16:27

        Nem nagyon tetszik. A társadalmunkban igen elterjedt nézetet ismétli, miszerint “az örökbefogadó szent, az örökbeadó egy céda, aki eldobja a gyerekét”. Kicsit felment bennem a pumpa.
        Ha a posztolóról nem mond le az anya, intézetbe adja és félévente meglátogatja, akkor elégedett lenne?

        Az érzéseihez persze joga van.
        Az is felmerült bennem, talán kamu poszt.

        Kedvelés

        • Kata 2014. május 3. / 16:37

          Hm, gondolod, hogy indulatkeltésre vagy komment-generálásra íródott? – Komolyan kérdezem, még naiv vagyok…

          Kedvelés

          • orokbe 2014. május 3. / 18:28

            Ezt nem gondolom.

            A Mózeskosárban legutóbb Pulay Klára pszichológus beszélt arról, milyen fontos, hogy az örökbefogadó szülő pozitívan beszéljen a vér szerinti szülőről. Mert a gyerek mindkettejükkel azonosul. Azaz, ha gyűlöli az életadó anyát, a saját egy részét gyűlöli.

            Ijesztő volt nekem ez a poszt.

            Kedvelés

            • Aranykulcs 2014. május 3. / 21:49

              Nekem is ijesztő volt. Sajnos mi is tapasztaltuk ezt, a fiunk szülőanyját sokan bántották emiatt a kórházban, ez is ijesztő volt. Mi próbáltuk megvédeni, mindenkinek elmagyarázni, milyen nagy tett ez, hogy így is megszülte, nem kis fájdalommal, örökbe adta, azért, hogy jobb életet adhasson neki, mint az övé.

              Kedvelés

          • gingallo 2014. május 4. / 22:11

            Nekem is gyanús, hogy egy sima “szeretlek anyukám” típusú blogbejegyzés, vagy a “hogyan csináljunk kreatív anyák-napi akármit” sokkal kisebb nézettséget generált volna…

            Kedvelés

            • orokbe 2014. május 5. / 07:01

              Bennem felmerült, hogy a szerkesztő azt gondolta, ez micsoda csavar lesz, hogy anyák napján nem a szülőanyát dicsérik, micsoda radikális újítás!

              Egyébként a posztoló azóta sem jelent meg, nem reagált a kommentekre, ami kicsit gyanús.

              Kedvelés

        • Fatika 2014. május 3. / 21:43

          A stílus, a tartalom… abszolút kamu szaga van.

          Kedvelés

        • Rave 2014. május 3. / 21:57

          Ugye??? Bennem is felmerült, hogy túl feketefehér.

          Kedvelés

        • vicq 2014. május 3. / 22:11

          Én kamunak nem gondolom, valamiért az indulat elég valósnak tűnik benne, több ponton is. Épp ezért viszont azt mondom, joga van az érzéseihez, viszont nagyon drukkolok neki, hogy túljusson ezen, a saját érdekében.

          Kedvelés

          • gingallo 2014. május 4. / 22:12

            Ha igaz is, a szerkesztőnek letehet volna annyi embersége, hogy nem anyák napja körül teszi ki ezt az írást.

            Kedvelés

      • Csisza 2014. május 3. / 20:17

        Számomra idegen ez az érzés amit a posztoló írt, így csak ebből a szemszögből tudok véleményt mondani. Személy szerint SOHA nem neveztem az életet adómat ,,anyának”. Nem haragból, hanem, mert egész egyszerűen csak egyetlen személyt tartok édesanyámnak. A posztban viszont azt érzem, hogy bár tiszteli és szereti az anyukáját, az örökbeadót olyan személyként érzi, mint ,,az anya aki elhagyott”. Ugyan akkor hiába azonosítja magában így, nem kíváncsi rá, hogy mi történt, így ez a harag, félek csak nőni fog. Ha valaki nem tudja lezárni magában életének ezt a szakaszát, és dühvel tekint rá az mindig egy lezáratlan fejezet marad. Talán a találkozás ez esetben segíthet, de ezt nem tudhatom.

        Kedvelés

    • orokbe 2014. május 3. / 15:56

      A Tegyesz örökbefogadásra jelentkezési lapján is saját/örökbefogadott/nevelt szerepel.

      Kedvelés

      • dunavirag 2014. május 5. / 20:51

        Nem lehet, hogy úgy gondolják, neked pl. 2 saját gyereked van, abból 1 örökbefogadott? De akkor is furcsa, mert onnantól, hogy a gyereked nem megkülönböztethető, csak az számíthatna, hogy hány db van.

        Kedvelés

  3. pitypang 2014. május 3. / 16:27

    Nekem az örökbeadó szülők = igazi szülők kifejezéstől hullik a hajam. (“Az igazi szüleit ismeritek?”)

    Kedvelés

  4. Nevelőszülő (működő) 2014. május 3. / 20:58

    Én most az óvodai beiratkozásnál derültem egy jót magamban. Óvónéni tölti a papírt, kitettem elé a saját, és a lányom (örökbe) igazolványát, lakcím kártya. Megegyezik a vezetéknevünk, rám néz, és megjegyzi, hogy a gyerek anya nevén van. Mire én: nem, anya is apa nevén van. Mikor ezen túl jutottunk, kitölti a papírt gyerek adatai, apa adatai, anya adatainál rákérdez munkahelyre. Mondom neki nevelőszülő, mert most már foglalkoztatási jogviszony. Óvónéni csodálkozva rám néz: akkor a a kislány nem is a saját gyerekem? És akkor nem tudom hanyadszorra elkezdtem elmagyarázni, hogy mi a különbség a kettő között, hogy van egy nevelt lányom is, hogy az örökbe az saját…. Azért kíváncsi lennék rá mi játszódott le a fejében 🙂

    Kedvelés

  5. Rave 2014. május 3. / 22:00

    Tényleg, azt tudjátok, hogy amikor családi pótlékot stb igényel az ember, akkor a papíron be kell jelölni hogy vér szerinti vagy örökbefogadott a gyerek??? Ha jól tudom, jogilag pont ez a lényeg, hogy nincs ilyen különbség, a mienk az a mienk. AKkor ez most hogy van? (Vagy erről már hőzöngtem? CSak itt az elnevezéseknél eszembe jutott.)

    Kedvelés

    • vicq 2014. május 3. / 22:19

      Gyesigényléskor kiborultam, egy éjjelt bőgtem, majd hosszas keresgélés után sikerrel megtaláltam, hogy volt korábban olyan lehetőség, hogy a saját kérésedre öf jogállásba kerülhettél bele az anyakönyvbe, nem vér szerintiként. Így felhívtam őket, és megkérdeztem, hogy mégis, mit gondolnak, mit ikszeljek. Azt mondták, ha vér szerinti jogállásról szól a gyámügyes határozatunk (arról szól), akkor azt.
      Anno a gyednél a munkahelyemen ezek szerint rosszul tudták, akkor is kiborultam rajta, de bejelöltem az öf-est. Meg a családi pótléknál is, ott is azt mondta a MÁK-os ügyintéző. De most iszonyat kiakadtam, és felhívtam a honlapon található információs számukat, hogy most aztán már mondják meg, de tényleg; és kiderült, hogy nem volt jogos a kiakadásom (így nem is írtam meg nektek, pedig eredetileg gondoltam rá). Marhamód zavart, hogy 2 éve én vagyok az anyja a születési anyakönyvében is, és miért diszkriminálnak még mindig, és mi az, hogy már megint határozat kell nekik meg jogerő, meg tököm, vegyék már észre, hogy az én gyerekem, és punktum. És hogy ugyanilyen jogállású biológiai utódnál sem kérik mondjuk be a születési zárójelentést, hogy kellett-e új lukat vágni az anyjára, vagy a már meglévőn bújt-e ki, ettől függtlenül folyósítják a gyest, akkor nekünk miért kell mégis bizonygatni újra-meg-újra? Aztán kiderült, hogy nem kell. Jelöljem be nyugodtan a vér szerintit, ennyi. Úgyhogy azt jelöltem. 🙂

      Kedvelés

  6. Macus 2014. május 3. / 22:21

    A népszámlálási kérdőíven pedig az örökbefogadó elméletben nem jelölheti meg saját gyerekként az örökbefogadott gyermeket, mert nem ő szülte. “Kiskorú lakik velem.” Elvileg az örökbeadónak kellene a nyomtatványon jelölnie (hogy szült). Szuperlogikus, nem? Örökbefogadóként sokan vér szerintiként jelölik meg az örökbefogadott gyereket.. örökbeadóként meg szinte senki nem jelöl be semmit. Nem is tudom, hogy a hivatalok hogyan képzelték azt, hogy titkolt terhesség esetén, a szülőanya (esetleg már új családdal, új gyerekekkel élve) majd ezt x-elgeti.

    Kedvelés

    • vicq 2014. május 3. / 22:27

      Ne is mondd, az ilyenen csak mindig kiborulok…

      Kedvelés

      • Macus 2014. május 3. / 22:31

        Ja.. és a gyermek nevében is ki kell tölteni a nyomtatványt. Ott be kell x-elni, hogy ő gyemekként van a háztartásban és zárójelben megmagyarázzák a kérdőíven, hogy “nevelt és örökbefogadott gyermek is”.. csak hogy világos legyen. :-/

        Kedvelés

        • vicq 2014. május 3. / 22:45

          Én is biztosan beírom vér szerintiként. Ha véletlenül beírja a szülőanyja is, hát, istenem. Szerintem ha minden öf gyereket beír a szülőanyja is, meg az anyja is, akkor sem hamisítjuk meg jelentősen a statisztikát.

          Kedvelés

          • Macus 2014. május 3. / 22:52

            Persze, ez stimm. Csak érzelmileg “fura”. Én 2011-ben fogadtam örökbe és nem sokkal utána kellett ezt kitölteni.

            Kedvelés

      • Macus 2014. május 3. / 22:49

        De.. :-/ Itt a link: http://www.ksh.hu/nepszamlalas/docs/kerdoivek/szemely.pdf

        Azon belül pl. a 13-as és 15-ös pont. Tehát háztartásomban van még rajtam kívül két emberke: a férjem és a gyerekem. De.. élve szültem: 0.

        A 14-es pont pedig, amit a gyermek tölt ki (vagy helyette az anyja), akkor családban betöltött szerepem: .. gyermek (nevelt és öf-tt is).

        Kedvelés

        • orokbe 2014. május 3. / 22:51

          Én úgy értelmezem, hogy az öf. gyerek is élve született. Azt nem kérdik, ki szülte.

          Kedvelés

          • vicq 2014. május 3. / 22:53

            Szerintem sem az a kérdés, ki szülte…

            Kedvelés

            • vicq 2014. május 3. / 22:54

              Mármint hogy élve született gyermekei, nem élve szülései…

              Kedvelés

            • orokbe 2014. május 3. / 23:07

              Az elevenszülő halak járnak a fejemben…

              Kedvelés

            • vicq 2014. május 3. / 23:21

              Sok mindenben egyre jár az agyunk, úgy látszik… nekem az elevenszülő kígyók jutottak eszembe (és itt leszögezem, hogy ez NEM az életadókra vonatkozó véleményem, a kérdőív kapcsán jutott eszembe kígyó, béka, meg még csúnyább dolgok)

              Kedvelés

          • Macus 2014. május 3. / 22:54

            Ez aranyos. 🙂

            Sajnos nyilatkoztak erről anno többen a tv-ben (szakemberek, stb.) és úgy kellene kitölteni, ahogy írtam. Azért írtam, hogy “elvileg”.

            Kedvelés

            • vicq 2014. május 3. / 22:57

              Pont le…rom. Nem a kommentedet, hanem a megkülönböztető kitöltési szabályt…
              Szívesen bemutatom a kérdezőbiztosnak a gyerek papírjait, ha muszáj 😉 (amúgy eddig is önkitöltöttem, majd megvitatom magammal, és én nyerek 😉 )

              Kedvelés

          • Macus 2014. május 3. / 22:59

            http://divany.hu/poronty/2011/10/05/mereg_es_egy_nagy_kerdesfelvetes_a_nepszamlalas_apropojan/

            “Élve született gyermekeinek száma (….): Figyelembe kell venni azokat a vér szerinti gyermekeket is, akik máshol, más családban vagy állami gondozásban élnek, elköltöztek, vagy meghaltak. Nem szabad figyelembe venni az örökbe fogadott és a nevelt gyermeket. Ha a személynek nincs élve született gyermeke, a kitöltést a 17. 1. kérdéssel kell folytatni.”

            Kedvelés

            • vicq 2014. május 3. / 23:05

              Gondolják, hogy ezzel reálisabb képet kapnak?
              Egyébként akkor sem vagyok hajlandó azt mondani, hogy nincs gyerekem. Van. Akkor konkrétan kérdezzék azt, hogy szültem-e már, ha arra kíváncsiak. Nem érdekel, hogy meghamisítom a statisztikát, az én gyerekem az enyém.

              Kedvelés

          • Macus 2014. május 3. / 23:02

            Félreértés ne essék: én nem azt mondtam, hogy ez így helyes. Csak azt mondom, (pont azt mondom a fenti témához kapcsolódóan), hogy ez mekkora butaság. (Butaság = érzékeltlenség, szerencsétlenkedés, szakmailag borzasztó, stb.)

            Kedvelés

            • vicq 2014. május 3. / 23:06

              Az.

              Kedvelés

          • findusz 2014. május 4. / 07:16

            Mivel a kerdes az volt, hogy elve szuletett gyermek, en beirtam, hogy 1. Nem kerdeztek ki szulte, es elve szuletett.

            Kedvelés

            • findusz 2014. május 4. / 07:19

              Ja es inkabb neten kitoltottem, mint hogy vki idegennek meg itt magyarazkodjak.

              Kedvelés

  7. Macus 2014. május 3. / 23:11

    Vicq, hát pont így háborodott fel mindenki, ahogy most te. :-/ Én akkor dühömben arra gondoltam, hogy vissza sem küldöm a nyomtatványt. De aztán egy szomszédasszony figyelmeztetett, hogy akkor 50,000 ft a büntetés. Úgyhogy kitöltöttem.

    Kis iróniával, a 35-38 kérdésekre is válaszoltam a gyerekem helyett, aki akkor kb. 4 hónapos volt. Pl. “családi baráti körben, milyen nyelvet használ általában..?” 😀

    Kedvelés

    • vicq 2014. május 3. / 23:17

      Nekem utolsó népszámláláskor még nem volt. De amíg a kérdés nem az, hogy hányat szültem élve, addig a válaszom az lesz, hány élveszületett gyerekem van, és nem érdekel az útmutató. Viszont kezd érni bennem a gondolat, hogy az eddigi őszinte kitöltéssel ellentétben én is jedi-hitű piréz leszek, mint többen mások. Kenjék a hajukra.

      Kedvelés

      • Macus 2014. május 3. / 23:28

        😀

        Nem akartalak felbosszantani. Figyu, pár perc és anyák napja van. Ünnepeljünk vidáman! 🙂

        Kedvelés

        • vicq 2014. május 3. / 23:42

          Nem, nem bosszantottál fel, csak épp ez a tény is találkozott a meglévő nyafogásaimmal, miszerint is meddig, hányszor és kinek lesz még fontos, ki szülte a gyerekemet?(kinek mi köze hozzá rajtunk, a gyereken és a szülőanyján, esetleg a nemzőapján kívül?)

          Kedvelés

  8. angéla 2014. május 4. / 00:20

    Érdekességből összenéztem, hogy a különböző ellátások igénylésénél hogyan különböztetik meg a családi jogállásokat.
    A családtámogatásoknál, azaz a csp-nél és a GYES-nél az Államkincstár alakította ki a nyomtatványokat. Mindkét nyomtatványon e tekintetben az alábbi három kategóriát különböztetik meg: „vér szerinti szülő”; „örökbe fogadó szülő” és „saját háztartásomban nevelt gyermeket örökbe kívánom fogadni és az erre irányuló eljárás már folyamatban van”.
    A csp nyomtatványon továbbá az összes többi gyereket is be kell sorolni ezekbe a kategóriákba.
    A GYES tekintetében egy dolog miatt érthető a megkülönböztetés, mivel 3 éves kor felett (hacsak nem beteg a gyerek) kizárólag az öf szülők jogosultak GYES-re.
    Ami még tetszett, hogy a GYES nyomtatványon a nagymamákat is megkülönböztetik, van:
    „a gyermek szülőjének vér szerinti szülője (nagyszülő) és a
    a gyermek szülőjének örökbe fogadó szülője (nagyszülő)”.
    Az egészségbiztosítási ellátásoknál, azaz a TGYÁS-nál és a GYED-nél az OEP alakítja ki a nyomtatványokat.
    A legjobb a helyzet a GYED-nél, ahol egyértelműen kimondják, hogy az öf. is saját kategóriába tartozik, így csak két kategória szerepel: a „Saját (örökbefogadott gyermeke)” és az „Örökbefogadási szándékkal gondozásba vett gyermeke”.
    A TGYÁS-nál a gyermekhez kapcsolódó jogviszonyokat a következők szerint különböztetik meg: „vér szerinti anya vagy apa” illetve „örökbefogadási szándékkal nevelésbe vevő”.

    Kedvelés

  9. Bobo 2014. május 4. / 01:30

    En nem regen akadtam ki, mert hitel igenylesnel meg kellett kulonboztetni, hogy verszerinti, vagy orokbefogadott a gyerek.Kerdeztem, hogy miert, hisz verszerinti jogallasba kerult, es a mi hitelunkhoz egyebkent se kellene ez a resz, de kotelezo volt kitolteni. Azt mondta az ugyintezo, hogy, meg kell kulonboztetni, mert 3 evnek legalabb el kell telnie a csaladba kerules utan, akkor szamit teljes erteku gyereknek, mert ki akarjak szurni, hogy orokbefogadjanak gyerekeket a szocpol miatt. Azt hittem leszedulok a szekrol…..

    Kedvelés

    • vicq 2014. május 4. / 02:16

      Basszus, hogy ez eddig nekem nem jutott eszembe… Végigcsinálni az alkalmasságit, kifizetni és végigcsinálni a tanfolyamot, prezentálni valami értelmes keresetigazolást, bemutatni egy olyan lakást, ami a Tegyesz és a gyámügy szerint is alkalmas arra, hogy itt gyerek(ek) éljen(ek), hónapokat (éveket) várni arra a gyerekre, hogy a végén megigényelhessük azt a kb. másfél millió forintot, amit addigra már régen nem leszünk jogosultak felvenni, hisz’ valami épkézláb lakhatást már fel kellett mutatni; és a végén még az a büdös kölök is a “nyakunkon marad”, hogy EEEZ mekkora biznic! 😀
      Én asszem kérek belőle még egyet. Vagy kettőt. 🙂

      Kedvelés

    • pitypang 2014. május 4. / 06:59

      Költői kérdés: Hogyan szűrik ki a szocpol érdekében “gyártott” és megszületett gyerekeket azoknál a házaspároknál, ahol a “hagyományos” úton gyarapodik a család?

      Kedvelés

      • vicq 2014. május 4. / 15:36

        Ma délelőtt úgy eszembe jutott és utánaszámoltam. Ha az eddigi költségeket veszem a gyerekkel, ami pelenkával, babaszobával, kiesett jövedelemmel együtt kb. 2 millió forint, és hozzáteszek még egy ugyanilyet, az kb. 4 millió, két gyerekre már pont igényelhetnék másfél millió forint szocpolt, ha itt akarnám hagyni valaha a meglévő otthonunkat, amit nem szándékozom. A hülyének is megéri, nem? 😀
        Sőt, ennek örömére kitaláltam, hogy igazából valójában csak azért vállaltam gyereket, hogy kaphassak anyák napi ajándékot, pont a kedvenc együttesem CD-jét kaptam meg apa aktív közreműködésévl, ezért már megérte az egész 😉

        Kedvelés

  10. pitypang 2014. május 4. / 06:56

    Amióta megkaptuk az új anyakönyvi kivonatot, amin mi vagyunk a vérszerinti szülők, én MINDENHOL vérszerinti gyermekként tüntetem fel a srácokat, akármilyen formában is teszik fel a kérdést élveszületett, örökbefogadott, háztartásban nevelt vagy akármilyen gyerekek státuszával és számával kapcsolatban. Ha anyakönyvi kivonatom van erről, ami a legalapabb alapokmány minden gyereknél, akkor nehogymá’ egy GYES-igénylő papír ezt felülírja.

    Kedvelés

  11. orokbe 2014. május 4. / 07:22

    Az örökbefogadott gyerek vér szerinti jogállásba lép. Utána ezt csak a gyámhivatal tarthatja nyilván. Bármely más hatóság, bank, más szervezet ezt nem firtathatja!

    Kedvelés

    • findusz 2014. május 4. / 08:13

      Egyebkent az egeszsegpenztari nyomtatvanyon (pl. MKB), ahol a jogosultakat kell bejelenteni, ott is a gyereknel kerik bejelolni, hogy orokbefogadott vagy vsz-i… Nem is ertem miert, mi a jelentosege szamukra.

      Kedvelés

      • Judit 2014. május 5. / 08:01

        örökbefogadott gyerek az a gyerek, akit már hazavittél, de még nem kaptad meg a végleges határozatot (az az első pár hónapban), ha ekkor akarsz pl tápot venni EP-re, vagy gyedet, csp-ot igényelni, bármi, akkor kell így bejelölni. Majd ha a nevedre került, adatmódosítással a vsz-i státuszt megadni. Tapasztalat 🙂

        Kedvelés

        • vicq 2014. május 5. / 13:53

          Nem, azoknak a gyerekeknek van külön kategória a formanyomtatványon, “örökbefogadási szándékkal saját háztartásomban nevelem”, vagy valami ilyesmi). Én is azt gondolom amúgy, amit fentebb valaki írt, hogy ez a 3 évnél idősebbeknek van, akikre ugye nem járna a gyes, ha nem örökbefogadottak lennének, de akkor ezt tehetnék egyértelműbbé is…

          Kedvelés

  12. Macus 2014. május 4. / 10:24

    Ez a banki szocpol dolog tényleg nevetséges. Gondolom, dübörög a fejekben a sok félreértés, pl: bárki bemehet egy árvaházba, az ott tolongó gyerek közül kiválaszt 1-2-3 gyereket.. függően attól, hogy mennyi családi pótlékra, szocpolra, gyesre, nagycsaládos kedvezményes vonatjegyekre, stb. van szüksége, aláírja a papírokat az árvaház vezetőjével – aki könnyes szemmel meghatódva adja át az angyali örökbefogadónak azonnal a gyerekeket – majd az öf-ó a gyerekekkel átsétál azon nyomban a bankba, ott felveszi a hitelt szocpolostúl mindenestől, és utána visszaviszi a gyerekeket az árvaházba.. Ááááá!

    Az egészségpénztár dolgot sem értem. Ott mit jelent a “jogosult”? Ellátásra jogosult? vagy öröklés szempontjából? (Nem vagyok eg.p.-tag, nem tudom..)

    Kedvelés

    • findusz 2014. május 4. / 13:55

      Szolgaltatasra jogosultat jelent. Pl. Ha supi cipot akarok venni a gyereknek, akkor elfogadjak a szamlat, mivel be van jelentve szolgaltatasra jogosultnak.

      Kedvelés

  13. Rave 2014. május 4. / 11:36

    A gyerek jogilag vér szerinti, azt bárhova be lehet írni. Anyakönyvi kivonatod van róla, hogy a tied, kész.
    Engem, amikor a nagy született (saját gyártmány), azzal fenyegettek meg, hogy nem fogják anyakönyvezni, mert elegem lett a kérdésekből, hogy a férjem iskolai végzettsége meg ilyenek, és azt mondtam (kedvesen), hogy ezekkel hagyjanak békén, ilyenekre nem akarok válaszolgatni. Kiderült, hogy azzal is csak a szájuk volt nagy, nem voltam köteles válaszolni, a szülés nem népszámlálás. Ne hagyjátok magatokat! Vér szeriti oszt kész. Vérrel-verítékkel nevelitek, saját gyerek, mi kell még. 🙂

    Most jutott eszembe: létezik, hogy ezek a szerencsétlenek egy csomószor nem is az örökbefogadott, hanem a nevelt gyerekekre gondolnak??? És egyszerűen nem értik a különbséget a kettő között?

    Kedvelés

    • angéla 2014. május 4. / 20:54

      Az egészen biztos, hogy nem a nevelt gyerekre gondolnak, mivel a családi pótléknál több erre vonatkozó kategória is van: nevelőszülő, hivatásos nevelőszülő, gyám stb. Itt nem véletlenekről van szó, hanem szándékos megkülönböztetésről, ami abban az esetben még érthető is, ha az örökbefogadási eljárás még csak folyamatban van, de ha már lezárult, onnantól kezdve nem értem mi az indoka (kivéve a 3 éven felüli féléves GYES-t). Az OEP (TGYÁS, GYED) e tekintetben nem is alkalmaz külön kategóriákat, az öf gyereket a saját gyerekkel egyező soron kéri. Ezt a megkülönböztetés csak a MÁK-nál, a CSP és a GYES igénynél látom, és különös, hogy nemcsak arra a gyerekre vonatkozóan, akire igénylik az ellátást, hanem a család által eltartott többi gyerekre vonatkozóan is.
      Én eddig ezen nem is gondolkoztam, csak most, hogy beszélünk róla, kezdtem azon gondolkozni, hogy vajon hány helyen tartják nyilván a gyerekről, hogy örökbefogadott. Ha meg így van, akkor pl mi értelme volt a titkos örökbefogadáskor megszüntetni az összes korábbi azonosító számát: TAJ, személyi szám, adóazonosító jel (annak összes negatív következményével, pl. nem hozzáférhető a régi TAJ számhoz kapcsolódó beteg élet útja, azaz életének első 5 éve), és létrehozni egy új személyiséget újraanyakönyvezéssel, ha szinte minden hivatalos szerv ezt követően külön – büntetőjogi felelősség tudatában – lenyilatkoztatja erről a szülőt.

      Kedvelés

      • findusz 2014. május 4. / 21:05

        Arra lennek kivancsi, hogy vajon a donor ivarsejtekbol szuletett baba melyik kategoriaba jelolendo be? 🙂 O vsz-inek szamit? 🙂

        Kedvelés

        • angéla 2014. május 4. / 21:14

          Nyilván, ahogy a donor petesejtből született is:)

          Kedvelés

          • Judit 2014. május 5. / 08:03

            Szerintem vsz-i. De bennem ezen kapcsán egy sokkal bonyolultabb kérdés merült fel: hogyan mondjuk meg? Mert ha örökbefogasz, az egyfelől megfoghatóbb egy kisgyereknek, másfelől meg valljuk be, van társadalmi gyakorlata (pl Mózes), könnyebben befogadható. De egy donorbaba? Mikor, hogyan adjuk be neki, hogy a vsz-i apa nem anya férje? Ez kemény lehet.

            Kedvelés

            • mada 2014. május 5. / 14:27

              Tudja valaki, hogy mi a szakemberek tanácsa donor babánál?

              Kedvelés

            • háztartásbeli andrea 2014. május 5. / 22:58

              Amerikai szakirodalomban azt olvastam, hogy mindenben őszintének kell lenni a gyerekkel, tehát abban is, hogy a genetikai szülője nem ugyanaz, akivel együtt lakik és aki valójában a szülője. Szerintem nagyjából úgy, és hasonló okokból, mint az öf gyerekeknél. Kiskorban ezt még nem fogják fel úgysem, de később lehet jelentősége, hogy nem éri őket meglepetésként abban a korban, amikor már megértik ezt részleteiben is. De ez inkább a mérgező családi titkok problémaköre lehet, kevésbé identitás-kérdés talán mint az öf esetében. Bár az USA-ban pl. lehetséges a genetikai szülő felkutatása is, amennyiben a donor ehhez hozzájárul. Szóval igény van erre is.

              Kedvelés

            • dunavirag 2014. május 6. / 00:59

              Bocs, még nem kérdeztem meg, de van olyan genetikus-pszichológus szakember kapcsolatunk, akinek ezt tudni kell szerintem. Szerencsére nem vagyunk személyesen érintettek, de szóba jött ez a lehetőség és én is kíváncsi vagyok az általános tanácsra.

              Kedvelés

            • vicq 2014. május 6. / 18:58

              Nem tudom, milyen szakemberre vagytok kíváncsiak, én gyerekpszichiáterként azt mondom, minden titkolózás/sumákolás/hazugság a családban problémákhoz vezet. A gyerek érzi, hogy valami van (nagyon érzékeny radarjaik vannak erre), és még jóval durvábbra színezi magának, mint a valóság. Aztán jönnek a mindenféle viselkedészavarok, érdekes módon főleg olyanok, ami során a gyerek nem mond igazat, hazudik, kamuzik, sumákol. Ilyenkor szeretik amúgy a szülők azt mondani, hogy mi nem vagyunk ilyenek (persze, hiszen nem hazugságra építették a gyerek egész életét…), hanem biztosan az eredeti génjei (ha más jellegű a titok, nem a genetikával kapcsolatos, akkor meg mindig le tudnak akasztani egy nagypapát, vagy egy nagynénit, akire “visszaütött”…)
              Szóval, ilyenkor is fő az őszinteség, szerintem. A mikorra pedig itt is azt mondanám, hogy pont, mint öf-nál, folyamatosan “ebbe nőjjön bele” a gyerek, mert minden olyan, ahol addig ezt mondtuk, aztán elérkezett a pillanat és mást mondunk, könnyen vezet bizalomvesztéshez a gyerekben. Persze nem úgy értem, hogy sugdossuk a csecsemő fülébe, hogy más az apád, de azért szerintem viszonylag hamar el lehet kezdeni a “két kicsi magocska összeolvad” témával párhuzamosan, hogy vannak esetek, amikor valakinek nincs megfelelő magocskája, és mégis szeretne gyereket, és akkor doktoroktól és olyanoktól, akiknek van felesleges magocskája, kaphatnak segítséget. Igen, kevésbé vannak hozzá mesekönyvek, mint az öf-hez, de akár egy Peti, Ida, Picuri kapcsán is megemlíthető, hogy azért ez nem mindig olyan egyszerű.
              (Mellesleg szvsz legalább akkora társadalmi gyakorlata van, mint az öf-nak, csak régen másképp kivitelezték ezt 😉 viccen kívül viszont szerintem azt a korú gyereket, akinél ez téma kezd lenni, nem Mózes érdekli elsősorban.)

              Kedvelés

  14. háztartásbeli andrea 2014. május 5. / 23:09

    Ha már terminológia, én személy szerint nagyon szeretném, ha “örökbefogadó párok” helyett inkább az “örökbefogadók”, “örökbefogadó emberek” vagy “örökbefogadó szülők” szavakat hasznánánk, itt a blogon is, amikor ez lehetséges. Ez már több hozzászólásban, sőt, sajnos szakirodalomban is megütötte a szememet.

    Kedvelés

  15. Sz. M. Melinda 2016. április 14. / 15:45

    Ha már szótár… Az után szeretnék érdeklődni ,hogy a Babaköszöntőkben szinte mindig emlegetett megyeszínek mit jelentenek? Próbáltam kikutatni, hogy hátha valahol le van írva, biztosan le is van, de nem találtam meg. És már nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi a különbség a különböző színű megyék között.

    Köszönöm előre is.

    Kedvelés

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .