A nevelőszülő fogadhat örökbe?

Érdemes örökbefogadási szándékkal nevelőszülőnek jelentkezni?

„Jelentkeztünk nevelőszülőnek, de majd szeretnénk örökbe is fogadni a nálunk nevelkedő gyereket.”

„Örökbefogadásra várunk. Valaki azt tanácsolta, hogy legyünk nevelőszülők, mert úgy gyorsabban kapunk gyereket.”

1a

A nevelőszülőség vagy örökbefogadás kérdésköre sok várakozóban felmerül. Egy kis felületi áttekintéssel próbálok segíteni. Először nézzük át a hasonlóságokat és eltéréseket a két műfaj közt.

Hasonlóságok:

A nevelőszülő és az örökbefogadó szülő is olyan gyereket nevel, akit nem ő szült/nemzett.

A gyerek veszteségekkel, traumákkal érkezik a családba.

Meg kell mondani a gyereknek, hogy nem a vér szerinti szülei nevelik.

A külvilág kérdéseire válaszolni kell, mérlegelni, mikor, kinek, mit mondjanak el.

Különbségek:

Az örökbefogadó szülő A nevelőszülő
A gyerek a szülő nevét viseli. A gyerek nem a szülő nevét viseli.
A gyerek örökre nála marad. A gyerek bármikor elkerülhet tőle: vissza a vér szerinti családba, örökbefogadóhoz vagy másik nevelőszülőhöz. Lehet, hogy pár hónapot tölt nála, de az is, hogy nagykorúságáig a nevelőszülőnél marad. A nevelőszülő is bármikor felmondhat.
A gyereket meg lehet nyugtatni, hogy örökre itt marad. A gyereknek is tudnia kell, hogy ez átmeneti megoldás.
Ha több gyerek van a családban, a gyerekek megélhetik, hogy valaki elkerül tőlük, vagy az egyiket látogatja a család, a másikat nem. Ezt is a nevelőszülőnek kell kezelnie.
A vér szerinti szülőkkel nincs kapcsolat. A vér szerinti szülőknek kapcsolattartási joga lehet, a kapcsolattartásra a nevelőszülőnek kell vinnie a gyereket.
Csak azok a juttatások járnak, mint vér szerinti gyereknél. A nevelőszülőség munkaviszony, díjazást és a gyerekek költségére ellátmányt kap.
Az örökbefogadás lezárulása után nincs ellenőrzés a családban. Folyamatosan ellenőrzi a családot a nevelőszülői hálózat.
A gyerekkel kapcsolatos döntéseket a szülő hozza. A döntésekben a gyermekvédelmi gyám is részt vesz.
Oda költözhet a gyerekkel, ahova akar. Ha külföldre vagy másik megyébe költözik, jó eséllyel elveszti a gyereket.
A tanfolyam nem kötelező. 

40 (régebben 21) órás felkészítő tanfolyamot kell végeznie.

240 órás felkészítő tanfolyamot kell végeznie.
Örökbe fogadható gyerekekre túljelentkezés van. A nevelőszülőket ma intenzíven toborozzák.

Röviden összefoglalva az örökbefogadás örökre szól, a nevelőszülőségben sok az átmenetiség, és a nevelőszülőnek támogatnia kell a gyerek kapcsolattartását a vér szerinti családdal, vagy akár a leválását is.

1b

Talán ebből kiderült, hogy csak és kizárólag örökbefogadási szándékkal nem szerencsés belevágni a nevelőszülőségbe. Nem biztos, hogy a hozzá kerülő gyermek örökbe adható lesz – az állami gondozott gyerekeknek csak a tizede örökbe adható. Most épp átalakítják, bővítik a nevelőszülői rendszert, toborozzák a jelentkezőket, munkaviszonnyá válik a nevelőszülőség. Például egy 240 órás felkészítő tanfolyamot kell elvégezni, ami megint arra utal, hogy csak erős elkötelezettséggel érdemes elkezdeni.

Ezzel együtt nem ritka, hogy a nevelőszülő fogadja örökbe a nála élő gyereket, ha az örökbe adható lesz. Évente nagyjából 50 ilyen örökbefogadás történik. A titkos örökbefogadások 10-15 százalékát ezek az esetek teszik ki. UPDATE: Ha egy gyerek örökbe adhatóvá válik, a nevelőszülő is jelezheti, hogy örökbe szeretné fogadni, azonban nem biztos, hogy ezt engedélyezik is. Ilyenkor mérlegelik, mennyire erős a kötődés a nevelőszülő és a gyerek közt, s mennyi esélye lenne a gyereknek más örökbe fogadó szülőt találni. A jogi előírásoknak ilyenkor is eleget kell tenni, azaz a nevelőszülő is csak akkor adoptálhatja a gyereket, ha teljesül a korkülönbség (napra!), és ha négy testvérből csak egyet akar megtartani, azt nem fogják szeretni. Valamint akkor már késő jelezni az örökbefogadási szándékot, mikor zajlik egy másik házaspár barátkozása a gyerekkel. Vannak hálózatok, akik csak akkor indítják el a szülőkeresést, ha a nevelőszülő írásban nyilatkozott, hogy neki nem kell a gyerek. Egyes megyék kimondják, hogy ha a nevelőszülő örökbe fogadja a gyereket, nem dolgozhat nevelőszülőként többet. Szóval, nem garantált, hogy a nevelőszülő megtarthatja a gyereket. Ezért megyénként nagy szórást mutat a nevelőszülői örökbefogadások száma: van, ahol a szakellátásból (állami gondozásból) örökbefogadottak 50 százaléka a nevelőszülőjénél marad, máshol csak 3 százaléka. A helyi gyakorlatról a kiszemelt nevelőszülői hálózatnál érdemes érdeklődni.

Még egy szempont: ha a nevelőszülő fogadja örökbe a gyereket, az jogilag titkos örökbefogadás, a gyakorlatban viszont a vér szerinti család ismeri a nevelőszülő nevét, esetleg címét is, megtalálhatja a gyereket.

Végül a 2011-es adatok: nevelőszülő általi örökbefogadások száma a gyerek kora szerint

0-3 év 18
3-6 év 9
6-10 év 8
10-14 év 6
14-18 év 4
Összesen 45

Forrás: Emmi, Kormany.hu

33 gondolat “A nevelőszülő fogadhat örökbe?” bejegyzéshez

  1. Ildi 2015. január 26. / 08:04

    Szuper ez az összeállítás! Köszi, Zsuzsa! Nagy homályokat oszlatsz el, van egy olyan érzésem. No, nem a blog törzsközönsége körében, hanem nagy általánosságban!

    Kedvelés

  2. klompjes 2015. január 26. / 08:49

    A mi megyénkben nem lehet nevelőszülő az, aki örökbe szeretne fogadni.
    Ahogy nézem az adatokat, még mindig szomorúan látom, hogy nagyon alacsony az otthonra talált idősebb gyerekek száma.
    Van arra is adat, hogy évente hány gyermek marad a rendszerben ( mondjuk abba a gyermekotthonok is beletartoznak)?

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. január 26. / 11:57

      Stabilan általában egyszerre 2000 örökbe adható gyerek van a rendszerben, és 70 százalékuk elmúlt tízéves, tehát nincs esélyük már kikerülni.

      Kedvelés

  3. Dutka 2015. január 26. / 10:22

    Valóban kiváló ez az összehasonlítás! Ami külön tetszik, hogy rendkívül objektív (azon kívül, hogy nagyon pontos), az esetleges érdeklődőket egyikre sem “beszéli” rá a másik ellenében. Lehet, hogy kicsi a nevelőszülőként örökbefogadók aránya, én mégis nagyon pozitívnak tartom, hogy egyáltalán vannak ilyen esetek, főleg a 6, vagy még idősebb gyerekek esetében (14 év fölött!!!), mert ezeknek a gyerekeknek talán az az ideális megoldás – ha létezik egyáltalán ilyen. Ez igen nagy érzelmi kötődésről tanúskodik a nev. szülő részéről, ami nagyon örvendetes! Szívesen olvasnék ilyen öf. szülőkről/-től, hogy mi motiválta a döntésüket.

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. január 26. / 11:58

      A 14 éves gyereket ne úgy képzeld el, hogy akkor ismerik meg egymást, lehet, hogy babakora óta neveli a nevelőszülő, de csak kamaszkorban fogadja örökbe (pl. mert akkor lett örökbe adható a gyerek).

      Kedvelés

      • Dutka 2015. január 26. / 22:11

        Igen, pontosan így gondoltam én is! Mégis nagyon örülök, hogy vannak ilyen esetek is, mert a rendszerben szorult 70% azt mutatja, hogy nem ez az általános!

        Kedvelés

  4. Eta 2015. január 26. / 14:15

    Nevelőszülő vagyok . 2012 juniusában vittem haza a kórházból egy újszülött kis tündért, akiről az édesanyja születésekor lemondott.Bár nekem van két nagykorú gyermekem a család úgy döntött hogy ennek a pici lánynak itt a helye közöttünk. Mivel a szívnek és az érzéseinknek nem lehet parancsolni elindítottuk az örökbefogadást .Már csak a nyilatkozat tétel van hátra.Remélem hamarosan lezárul ez a folyamat !

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. január 26. / 14:20

      Szia Eta! Üdv a blogon!
      Ha 2,5 éve lemondott az anya, miért csak most tudod örökbe fogadni? Más gyerekeket is nevelsz?

      Kedvelés

  5. Ónodi Miklósné 2015. január 26. / 20:18

    Nevelőszülő vagyok. Az én fenntartó hálózatom azért nem támogatja az ilyen ügyeket, mert előfordulhat, hogy családon belül lesz saját gyerek, nevelt gyerek, és örökbefogadott is. Ha a nevelt gyerek elkerül, (haza, vagy esetleg testvéregyesítés miatt más nevelőcsaládba) akkor nehéz a többi gyerek biztonságérzetét helyreállítani. Nálam előfordult, hogy örökbeadtam gyereket, és hónapokkal később derült ki, hogy az óvodáskorú unokám szorongott attól, hogy valaki egyszer majd őt is elviszi külföldre, örökre elszakítva a szüleitől. Messze lakunk egymástól keveset beszélgettünk erről, és zavart okozott neki. Azóta megértette, hogy az évekig itt nevelkedő gyerekek is elkerülhetnek, de ő sohasem.

    Kedvelés

  6. Eta 2015. január 26. / 22:33

    Az én kis angyalkám 21 éves anyuka 5. gyermekeként született.A szakemberek genetikai problémára gyanakodtak, mivel már a testvéreknél is előfordult.(szerencsére ez nála nem igazolódott be !)Későbbiekben kötődési problémája is volt,túlságosan szinte betegesen ragaszkodott hozzám.Még az ennivalót sem volt hajlandó mástól elfogadni.Ezek a problémák miatt volt várakoztatva ezt a törvény szerint a gyermek 2 éves koráig lehet megtenni. Ez idő alatt az egész család szívébe zárta a kislányt !A vér szerinti gyermekeim mellet lesz még egy szív szerinti gyermekem is ,aminek nagyon örülök .A másik kérdésedre a válaszom igen van még két gyermekem akiket nevelek. Egy hetes testvérpár két legfiatalabb gyermekei. Ők már négy éve vannak nálunk, de van kapcsolattartás a vér szerinti szülőkkel.

    Kedvelés

  7. Csillagszem 2015. január 26. / 22:37

    Bennünket simán elutasítottak, mikor jelentkeztünk. Megmondtuk előre, hogy nem zárkózunk el az örökbefogadástól sem, ha úgy adódik. Azg mondták, hogy a hivatásos nevelőszülőa ndvelt gyereket nem fogadhatja örökbe. Meg még egy csomó okos dolgot, ami ugyan szívhez szóló, de nem segít egy árva gyereken sem.

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. január 26. / 22:52

      Mint írtam, vannak hálózatok, ahol ez nem engedélyezett.

      Kedvelés

  8. Eta 2015. január 26. / 23:00

    Próbáltak minket is lebeszélni,de nem sikerült !Nálunk ez nem kizáró ok folytathatjuk a munkánkat.

    Kedvelés

  9. Anita Nagyné 2015. január 27. / 09:44

    sajnálattal olvasom ,hogy úgy érzedődik a kommentekből az az igazán jó nevelőszülő aki örökbefoadja a nála lévő gyermeket. Ez az általános. Kérdésem az érintettekhez: csak akkor tudom igazán szeretni és támogatni ha az enyém lehet? Ha elengedem már nem is szerethetem annyira? A vérszerinti gyermekeinket is ha igazán szeretjük el kell engednünk ha menni akarnak. Az életet mi adtuk nekik de afelett nem mi rendelkezünk.

    Kedvelés

  10. regina 2015. január 28. / 11:04

    Haloványan bennünk is felvetődött a nevelőszülőség gondolata, amikor az öf tanfolyamra jelentkeztünk, elindítottuk az alkalmassági procedúránkat. No, a tanfolyamvezető pszichó azonnal pontot is tett a törekvések (másoké is) végére, kijelentette, hogy nem ad alkalmasságit annak, aki nevelőszülő szeretne lenni. Vagy öf, vagy nevel. Mivel “saját” és nem “lízingelt” gyermek volt a célunk, ezen nem is agyaltunk sokat. És most már meg is értem, miért, és teljesen igazat adok neki, már ami a mi családi felállásunkat illeti. Mélyen megrendítené az öf kisfiam lelki világát, ha azt látná, különböző státuszú gyermekek vannak egy családban. Örökké bizonytalan lenne, akkor most elvihetik őt is? Hozzá is jöhet majd egy idegen néni látogatni? Most is vannak érzelmi kitörései, mi lenne akkor? Persze, ha idősebbek leszünk, és mindhárman felnőnek, átlátják a világ működését, akkor ez lehet egy hivatás számunkra, hiszen gyerekfüggővé váltunk.

    Kedvelés

    • Dutka 2015. január 28. / 11:23

      Egyetértek, Anita, nemcsak az a jó nev.szülő, aki örökbefogadja a neveltjeit. Részemről le a kalappal a többségük előtt, nagyon kemény hivatásuk van, és nyilván a legnehezebb feladat az elengedés. Ha valaki vsz. vagy öf. gyermek mellett még vágyna nev. szülőségre is, talán később érdemes megpróbálni, amikor a gyermek már érti a “viszonyokat”. Bátyámék 3 vsz. gyermek felnevelése után vágtak bele a dologba, most jó néhány éve 4 nevelt gyermekük van, egy hármas testvérsor +1 nagyobb.

      Kedvelés

    • Manuela 2015. február 1. / 18:51

      Bennem felmerül a kérdés, miért nem az az általános nézet, hogy megbeszéljük a gyerekkel mi történik? Ismerek nevelőszülőt, ott aztán van mindenféle gyerek is, de egyiken se azt látni, hogy ez problémát okozna nekik… Ott az a kiindulás, hogy mindent megbeszélnek a gyerekeikkel. Persze, világos az is, ahol az örökbefogadásról nem hajlandóak beszélgetni a gyerekkel, ott a nevelőszülőség az imént leírt probléma halmazát generálja.

      Tisztelet a kivételnek!

      Kedvelés

      • Örökbe 2015. február 1. / 19:34

        Annyiban igazad van, Manuela, hogy nincs igazság, nincs egyenlőség. Nevelőszülőnél élő gyerekeknél semmiképpen. Mert ha nincs se örökbefogadott, se vér szerinti gyerek a családban, csak három nevelt, akkor sem egyformák.
        Mert az egyiket látogatja a család, de marad a nevelőszülőnél. A másik hazakerül. A harmadik örökbefogadókhoz kerül. Ezeket tényleg csak sok beszélgetéssel lehet helyretenni a gyerekekben.

        Kedvelés

  11. Melangi 2015. március 29. / 20:36

    Én a J-N-SZ Megyei TEGYESZ-nél dolgozom és várakozom öfo-ra. Sajnos, a nevelőszülőségnek nagyon rossz a propagandája, illetve egyáltalán nincs is. Azt lehetett gondolni, hogy a nevelőszülő, mint foglalkoztatott jogviszony bevezetésével változik a helyzet, megnő a presztízse, többen jelentkeznek, de sajnos nem ez történt, legalább is egyelőre még nem érzékelhető ilyen változás, aztán ki tudja, lehet, hogy idővel tényleg beindul egy ilyen folyamat. Ugyanakkor nagyon sok, egyre több a bekerülő gyermek, és a kettő együtt azt eredményezi, hogy nagyon kevés a férőhely az àllami gondoskodásba bekerülő gyermekek számára. Azt gondolom, hogy inkább ez motivàlja a szakembereket, amikor a nevelőszülők általi örökbefogadást visszaszorítani igyekeznek. Hiszen az örökbefogadott gyermek is “fogja a helyet”, az őt örökbefogadó nevelőszülőnél onnantól már csak egy nevelt gyerekkel kevesebbet lehet onnantól elhelyezni. Ez a “mi lesz a többi gyerek érzelmi biztonságával?” csak egy “pszichomaszlag” (amúgy nálunk is ez a hivatalos verzió). Hogy ennek semmi köze a valósághoz, azt már csak az a megállapítás is mutatja, amit Manuela nagyon helyesen megfogalmazott, hogy ugyanis a gyerekek érzelmi biztonságának megóvására irányuló, állítólagos törekvés a gyerekekkel való elbeszélgetéssel miért ne lenne megoldható…

    Kedvelés

  12. Pakinyanya 2016. november 8. / 21:07

    Az én kérdésem a fordítottjára vonatkozik, mint amit itt problémaként írtak nevelőszülők: nem okoz-e sérülést az, ha egy nevelőszülőnél több örökbe adható gyerek is nevelkedik (akár csak kettő), de ő csak az egyiket szeretné örökbefogadni.Múltkor hallottam valakitől, aki tanfolyamon volt, hogy volt ott egy nevelőszülő, aki a sok nevelt gyerek közül csak a legkisebbet akarta örökbe fogadni. Ez számomra elég rossz üzenetnek tűnik a többi örökbe adható gyerek felé.

    Kedvelés

    • Örökbe 2016. november 8. / 22:13

      Hát igen. Emiatt nem szeretik egyes hálózatok, ha a nevelőszülő örökbe fogad gyereket. Néha olyan igény is felmerül, hogy több vértestvérből csak egyet (jellemzően a kicsit) tartaná meg.

      Kedvelés

  13. Katalin 2019. február 27. / 14:05

    Sziasztok! 6 éve vagyok nevelőszülő,a négy gyerekből akit neveltünk eddig hármat örökbe fogadtunk igaz kettő testvér,egyet pedig haza gondoztunk.Semmi akadálya nem volt az örökbe fogadásoknak,azóta is nevelőszülők vagyunk.

    Kedvelés

    • Bencze 2020. augusztus 13. / 14:02

      Na és milyen idösek vagytok a párodal mert mi is szeretnenk örökbe fogadni csak a kor véget agodunk.

      Kedvelés

      • Faragone Fábián Katalin 2020. augusztus 17. / 17:09

        Amikor örökbe fogadtuk őket, a kislanynal én 36 voltam a férjem 45,a testvereknel én 38 a férjem 47.

        Kedvelés

  14. Erika 2023. január 24. / 14:22

    Sziasztok nevelőszülő vagyok 2 éve! szeretnék örökbe fogadni! Nálam újszülött kortól nevelkedő angyalkám 2 éves De annyi rosszat hallottam sajnos olyan megyéhez tartozik Szabolcs !
    Ahol nem szeretik nevelőszülő fogad örökbe és Róma .származású szerintetek van e esélyem ?

    Kedvelés

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .