Utánkövetés

A kötelező utánkövetés friss intézmény a hazai örökbefogadásban, a 2014. március 15. után történt örökbefogadásokat érinti. Aki ezután fogad örökbe, az is találkozni fog vele. Annyit jelent, hogy egy szervezet az örökbefogadás lezárulása után is figyeli a gyerek beilleszkedését, tanácsadással segíti a nevelését, probléma esetén támogatja a családot.

Sok más változással együtt erről is a tavalyi új Polgári Törvénykönyv rendelkezik. Az utánkövetés kötelező, de a család választhatja meg, melyik szervezetnél kéri. A kötelező utánkövetés két alkalomból áll, az örökbefogadás után két hónapon belül, majd egy éven belül. Változás 2017-től: az első utánkövetés fél évvel, a második másfél évvel az örökbefogadás után lesz. Ha a szülő kéri, még további négy évig részesülhet önkéntes utánkövetésben. Mielőtt hazaviszi a gyermeket, a gondozásba kihelyező határozatnál kell nyilatkozni a gyámhivatalban, hogy melyik szervezetnél és milyen időtávra kéri a szülő az utánkövetést.

ig15

Tudomásom szerint a következő szervezetek szereztek eddig jogosultságot az utánkövetésre:

  • megyei Tegyeszek (az örökbefogadó választhat, melyik megye)
  • Ágacska Alapítvány
  • Fészek Alapítvány
  • Gólyahír Egyesület (ők csak a Gólyahírnél örökbefogadó családoknak nyújtják).

Elképzelhető, hogy később más szervezetek is bekapcsolódnak, erre készül például az Együtt az Életért Egyesület.

A Tegyeszek mindenkit kötelesek fogadni. A nyílt örökbeadást is közvetítő szervezetek (Fészek, Gólyahír) a náluk örökbefogadókat kötelesek fogadni, amúgy megválogathatják, kiknek nyújtanak utánkövetést. Külföldi állampolgárok csak a Tegyeszhez mehetnek. A szolgáltatás az örökbefogadónak díjtalan, a szülő kérésére kimennek a lakására. Az utánkövetést két szakember végzi, akik közül az egyiknek pszichológus vagy mentálhigiénés szakemberi végzettsége van, a beszélgetés után jelentést küldenek a gyámhivatalnak.

Ez mind nagyon komolyan hangzik, a gyakorlatban az utánkövetésen eddig átesett családok egy sima beszélgetést éltek meg. Általában a lakásukba látogattak ki a szakemberek, és arról érdeklődtek, hogy zajlott az örökbefogadás, hogy teltek az első hetek, hogy alakult a gyerek egészségi állapota, fejlődése, kötődése, beilleszkedése a családba és az esetleges közösségekbe (óvoda). Az örökbefogadásról való kommunikáció is szóba kerülhet (megmondják-e a gyereknek az örökbefogadást?), és a környezet reakciói. És mindig rákérdeznek, van-e a családnak problémája. Néhány család beszámolója az első utánkövetésről:

Mivel mi a Gólyahíren keresztül fogadtunk örökbe, így az utánkövetést is náluk kértük. Ők jöttek el hozzánk, azt mondták, első alkalommal mindenképpen családi környezetben szeretnék megnézni a babát. Legközelebb lehet, hogy mi megyünk majd fel Pestre. Ketten jöttek: egy gólyahíres munkatárs, és egy gólyahíres örökbefogadó szülő. Kérték, hogy meséljük el történetünket az örökbefogadásról, aztán beszéltünk a pillanatnyi helyzetről, a kisfiunk egészségi és lelkiállapotáról, milyennek látjuk őt. Kérdezték, hogyan fogadta a család a babát, kitől kapunk segítséget. Kellemes élmény volt. (nyílt örökbefogadók)

Az örökbefogadást közvetítő alapítványtól kértük az utánkövetést. A lakásunkra jött ki hozzánk ki egy pszichológus, két órát töltött itt, a férjem nem is volt itthon. Elég formális volt a beszélgetés, olyanokat kérdezett, milyen a férjem viszonya a babához, hogy zajlott az örökbefogadás, hogy telik egy nap. Szerencsére semmilyen különösebb problémáról nem tudtunk beszámolni. (nyílt örökbefogadók)

A férjem és én úgy emlékszünk, hogy a gyámhivatalban megbeszéltük az utánkövetés lényegét, de hogy a Tegyeszen kívül más is csinálhatná, azt nem említették. A örökbefogadásunkat segítő civil szervezetnek még nem volt engedélye, az Ágacskáról pedig nem tudtuk, hogy nekik van. A határozatban a Tegyesz szerepel. Leterheltségük miatt bő fél év után jött el hozzánk egy pszichológus és a családgondozónk. Nagyrészt olyan dolgokról volt szó, amikről már korábban is beszéltünk, mi a kérdéseink felvetésére nem éreztünk késztetést. (nyílt örökbefogadó)

A végleges határozat kiadásakor hangzott el, amikor azonnal válaszolni kellett, hogy melyik szervezetet választjuk. A Tegyeszt választottuk. Ez egyébként nem is lenne gond, de a beidézéstől kiakadtam. Elfeledkeztek róla, és több hónappal később felhívtak kedden, hogy még a héten menjünk be, mert a gyámhivatalból sürgetik. Mindenki menjen, pszichológus fogja megvizsgálni a teljes családot, összes gyerekeimmel, két-két és fél órás vizsgálatra készüljünk, a nagyfiamat kérjem ki az iskolából. Odamentünk, az első mondat az volt, hogy akkor a fiatalember el is mehet. A pszichológiai vizsgálat egy 30 perces beszélgetés volt, ahol szóról szóra ugyanazokat kérdezték meg, amit a gondozási idő alatti látogatáskor, meg a gyámhivatalban a végleges örökbefogadási határozat kiadásakor.  A végén megkérdezték, hogy szükségünk van-e esetleg segítségre. Én meg nem éreztem úgy, hogy ha szükségünk lenne rá, kapnánk, vagy hogy következmények nélkül kérhetek tanácsot. (titkosan örökbefogadó szülő)

ig14

Mint látható, a gyámhivatalok nem feltétlenül vannak képben, melyik szervezetek nyújtják az utánkövetést. Érdemes a lehetőségek közül azt választani, amelyikben a leginkább bízik az örökbefogadó. Az egész intézkedés célja, hogy kevesebb felbontott örökbefogadás legyen, hogy tudjon szakemberhez fordulni az örökbefogadó, esetleg még a problémák korai szakaszában, amíg azok orvosolhatóak. A sikertelen örökbefogadásoknál sokszor túl későn, már csak válsághelyzetben kérnek segítséget a szülők. Az utánkövetés ennek megelőzésére szolgál, lehetőleg bizalmi kapcsolat kialakításával. Az örökbefogadó a kötelező viziteken túl is bármikor fordulhat a választott szervezethez.

A szülők egyik titkos félelme: sikerülhet olyan rosszul az utánkövetés, hogy elveszik a gyereket? Az örökbefogadó családok ilyen szempontból pont olyan megítélés alá esnek, mint bármely másik, azaz csak akkor veszik el a gyereket, ha olyan súlyos bántalmazást tapasztalnak, ami miatt egy vér szerinti családból is kiemelnék.

Ha érdekel, mi történik az örökbefogadás után, akkor várlak szeretettel a Finisben csoportra, a hol a gyermek érkezéséről és az azt követő idők kihívásairól is beszélgetünk: https://orokbe.hu/tamogato-csoportok/finisben/

43 gondolat “Utánkövetés” bejegyzéshez

  1. Kata 2015. március 30. / 08:07

    Nekem csak egy kérdés merült fel, a többit értem. Szerintetek tegyeszes követés esetén egy esetleges költözés mondjuk egy másik megyébe, mondjuk azon az egy éven belül, milyen intézkedéseket követel meg az öf szülőktől? Elég egy hivatalos levél az új címmel, és automatikusan keres a másik megyei ügyintéző?

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. március 30. / 09:16

      Fogalmam sincs.
      Viszont az utánkövetés a segítésről (is) szól, ha az X megyei Tegyesz levezényli a folyamatot, majd elvégzi az első utánkövetést, utána Y megyében kezdheted elölről magyarázni, ki vagy. Talán egyszerűbb visszamennia régi megyébe.

      Házhoz úgyis csak kifejezett kérésre mennek ki, alapesetben te mész be az irodába.

      Kedvelés

      • Kata 2015. március 30. / 16:18

        Jaa, az a legjobb, ha mi megyünk az irodába. Ez csak feltételes kérdés volt, remélem, még sokáig maradunk itt, ahol most vagyunk 😀

        Kedvelés

    • Örökbe 2015. március 30. / 09:30

      És nem muszáj eleve a saját megyédben kérned, lehet máshol is, csak akkor biztosan neked kell bemenned.

      Hamarosan lesz sajátélményem is utánkövetés-ügyben:-)

      Kedvelés

      • Zsuzsa Pinkéné Bodnár 2015. április 2. / 07:14

        Szerintem nem biztos! Sőt… A Gólyahír fontosnak tartja, hogy LEGALÁBB az első alkalommal a saját otthonában keresse fel a családot az ország bármely részében! Ez nem a család intim szférájába való “behatolás”, hanem tudva lévő, mindenki természetesebben és fesztelenebbül viselkedik a saját környezetében! Zsuzsa /az egyik utánkövető/

        Kedvelés

        • Örökbe 2015. április 2. / 08:36

          Szia!
          Üdv a blogon!
          Úgy értettem, hogy ha lakik az utánkövetett Budapesten, attól még kérheti ő a zalai Tegyesztől az utánkövetést, de a zalai Tegyesz biztos nem megy ki a lakására.
          Amúgy a Tegyeszeknél a saját megyében is az alapeset, hogy be kell menni az irodába, csak akkor mennek ki lakásra, ha ezt külön kéri az örökbefogadó.

          Kedvelés

  2. Nelly 2015. március 30. / 10:20

    A Tegyesztől majdnem egy év múlva – áprilisi örökbefogadás, januári első utánkövetés – telefonáltak, amikor azonnal akartak találkozni, mert “elfeledkeztek” rólunk. Beteg nagylányom miatt Nekünk nem volt megfelelő. A Gyámhivatalnak elküldött levelükben a “nem együttműködő” jelzőt kaptuk. Onnan természetesen felhívott az ügyintéző, elmondtam az Én verziómat, értetlenül állt a történtek előtt. Majd rá következő napon újra hívtak egyeztetni. Mikor kijöttek ugyanazt kellett elmesélni, mint az örökbefogadás első hónapjaiban.
    Még nyáron meglátogatnak az ígérték?! Mi biztosan nem kérjük a további “segítséget”.

    Sajnos a szerződés kötésnél még nem lehetett a Gólyahírt választani, egy héttel később kapták csak meg az engedélyt és Mi tájékoztatást sem kaptunk, nem tudtam, hogy bármelyik Tegyeszt választhattuk volna. Ez a Mi esetünkben jobb lett volna, mert 6 évig a Budapesti Tegyeszhez tartoztunk és most lassan egy éve már nem, törvényváltozás miatt. 😦

    Az utolsó két hozzászólóval teljesen egyetértek sajnos. Ennek szerintem semmi értelme nem volt.

    Kedvelés

  3. cosima 2015. március 30. / 11:36

    Engem érdekelne alapítványi utánkövetéses tapasztalat. Azt gondolom, hogy az alapítványokkal kialakítható egy bizalmon alapuló, pozitív kapcsolat, ami tényleges segítséget jelenthet.

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. március 30. / 12:02

      A két első beszámoló alapítványnál kérte az utánkövetést.

      És a Tegyesszel is kialakítható pozitív kapcsolat, főleg, ha ugyanaz az ember végzi, aki előtte évekig gondozta, ismerte a családot.

      Kedvelés

      • Queen Missy of Missylandia 2015. március 30. / 13:18

        Nekünk eddig csak pozitív tapasztalataink vannak a Tegyesz-szel, Budapesten és Debrecenben is. Bármikor hívtuk őket, segítőkészek voltak. Mindkét ügyintézőnk (régi, új) Budapesten nagyon kedves volt, sőt az első környezettanulmányt végző hölgy is. A jelenlegi ügyintéző kétszer volt kint nálunk az 1 hónapos próbagondozás alatt. A gyerekkel is megtalálták a hangot, jó tanácsokat is adott. Debrecenben is abszolút számíthattunk a támogatásukra. Én továbbra is fenntartom a véleményem, hogy rajtunk is múlik, milyen lesz az ügyintézővel a kapcsolat.

        Kedvelés

        • Queen Missy of Missylandia 2015. március 31. / 08:11

          Szeretném szaporítani a pozitív beszámolók sorát a Debreceni Járási Gyámhivatal munkatársainak segítőkészségével. A próbagondozás utáni nyilatkozatot megtehettük Budapesten a 11. kerületben. A debreceni gyámos pontosan elmondta, hogy minek kell benne szerepelnie. Felhívott, hogy minden rendben volt-e a nyilatkozattétellel. Múlt pénteken hívtam, hogy kéne a határozat (épp hogy eltelt a 30 nap) a lakcímkártyához, bölcsödei beiratás lesz. Tegnap hívott, hogy kijárta, hogy elsőbbségivel megkaphassam. Hihetetlenül rugalmas volt.

          Kedvelés

  4. Dutka 2015. március 30. / 11:45

    Amikor mi fogadtunk örökbe, még nem volt utánkövetés. Ennek ellenére, ha jól emlékszem, kb. egy évig még havonta jártunk vissza a TEGYESZ-pszichológushoz, aki a gyermekünkkel foglalkozott (7 éves volt az örökbefogadáskor), de én is feltehettem a kérdéseimet, átbeszéltük a gondokat, problémákat. Esetenként másfél-két órát is ott voltunk, s életmentők voltak ezek a foglalkozások! Ha szükség volt rá, telefonon konzultáltunk. Örök hálám érte, nem tudom, hogyan vészeltük volna át enélkül a kezdeteket! Nagyobb gyereket örökbefogadóknak feltétlenül ajánlom, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel!

    Kedvelés

  5. Gólyahír 2015. március 30. / 17:05

    A “gólyahíres” utánkövetők eddig 25 családnál jártak.

    Kedvelés

  6. kriszta 2015. március 30. / 18:20

    Nekünk csak pozitiv tapasztalataink voltak a Gólyahírrel és az utánkövetést is ők végezték. Két – szintén örökbefogadó – anyuka jött el hozzánk és kellemes pár órát töltöttünk el. A Gólyahirnél megoldott a további “utánkövezés”, hiszen gyakran vannak öcsaládos sszejövetelek/találkozók.

    Kedvelés

    • Zsuzsa Pinkéné Bodnár 2015. április 2. / 07:27

      A Gólyahírnél /és gondolom másutt is minden után-követö munkatárs szakember, hisz ez alapfeltétele volt a tanfolyam elvégzésének és a működési engedélynek!/. Az csak külön öröm és szerencse, hogy vannak közöttünk örökbefogadó szülők is!

      Kedvelés

  7. Melangi 2015. március 30. / 18:58

    Lehet, hogy tőlem “csúnya” lesz, amit mondok, de TEGYESZ-től én nem kérnék utánkövetést (a sajátomtól sem!). Egyetértek Cosimával, én is szívesen olvasnék alapítványi utánkövetésekről (még), mert szándékom szerint én is alapítványtól kérném. A TEGYESZ-ek közül egyébként a Pest Megyeit és a budapestit tartom a legrugalmasabbnak (nemcsak utánkövetés szempontjából, hanem az egész öfo. ügyben róluk hallom a legpozitívabbakat, pl. a felkészítő tanfolyamon is). A többi TEGYESZ-ről azt gondolom, hogy a Nelly által leírtak sajnos nagyobb eséllyel előfordulhatnak. Igaz az is, amit Zsuzsa ír, természetesen kettőn áll a vásár, és magunkon tudunk változtatni, de más felnőtt embereken aligha, ezért fontos szerintem a körültekintő választás, főleg, ha valaki hosszabb időre kéri az utánkövetést.

    Kedvelés

  8. Melangi 2015. március 30. / 19:01

    Ja, és még annyit, hogy nagyon kellemesen meglepett, hogy örökbefogadó szülő is ment a szakemberrel az utánkövetésekre, ez haladó szellemre vall… Én egyébként is most(?) azt a korszakomat élem, hogy nekem csak örökbefogadó szülő mondhatja meg a tutit. 🙂 😛

    Kedvelés

  9. Gólyahír 2015. március 30. / 19:13

    A Gólyahírnél 10 szakember végezte el a tanfolyamot, közülük 5 gólyahíres anyuka 1 gólyahíres apuka ❤ Kell is a sok szakember, mert havonta 3-8 családhoz is el kell jutni.

    Kedvelés

  10. Rla 2015. március 30. / 21:06

    Nekünk még nem volt hivatalos utánkövetés (csodálkoztam is, mert nekem természetes lett volna), de a bp-i tegyesz családgondozóval már a várakozás alatt jó kapcsolatunk alakult ki. Ha kérdésünk, kétségünk volt kaptunk segítséget. Azt gondolom ugyanígy maradt volna.
    A várakozási időben és utána is számunkra a Mózeskosár klubnapokon valósul meg az, amit most a törvény előír. Azon túl, hogy szülők egymás közt megvitatnak kérdéseket, problémákat az egyesületben lévő pszichológusoktól mai napig megkapjuk a kérdéseket, odafigyelést, ami az utánkövetés lényege lenne.

    Kedvelés

  11. Aktucs 2015. március 30. / 23:29

    Azon gondolkoztam, hogy mi tulajdonképpen végig hivatalos szervként tekintettünk a TEGYESZ-re, ahol meg kell felelni. A férjem egy állandóan viccelő, komolyan soha semmit nem mondó ember. Na a tanfolyam első napján példa a pszichológiai alkalmatlanságra a tanfolyam vezető pszichológus szerint: a folyton viccelődő ember, mert a gyerek megzavarodik tőle, mivel még nem érti a viccet. Persze hogy a párom egy fél pillanatig nem adta saját magát sem a tanfolyamon, sem a pszichológusnál. Hatalmas megfelelni vágyás volt bennünk, a bizalom elmaradt, bár alapvetően kedvesek voltak, csak annyira hivatalos volt az egész.
    Amikor az első hetekben volt problémánk, akkor sem az itteniektől kértünk segítséget. Ahonnan a gyerekeket hoztuk az ottani ügyintézővel beszéltem minden héten kétszer az első hónapban, és az ottani pszichológussal egyszer. Valahogy náluk kevésbé éreztem a megfelelési kényszert, és a párom is így volt ezzel. Ugyanakkor nyilván érdekes lenne 400 km-ről utánkövetni minket.
    Az itteni utánkövetésnek meg olyan számonkérés jellege volt. De ráadásul olyan számonkérés, mintha az iskolába bemenne a tanár dolgozatot íratni úgy, hogy azt sem tudja, hogy melyik osztályban és milyen anyagrészből kellene írni a diákoknak.

    Kedvelés

  12. vicq 2015. március 31. / 00:34

    Nálunk még nem volt anno utánkövetés, de azért az ügyintézővel ahányszor összefutottunk, mindig érdeklődött a gyerekről (nem kellemetlenül), illetve én is bementem megkérdezni azokat a dolgokat, amiket a gyerekem születése utáni “hormonzavarban” nem voltam képes meghallgatni, sőt, mikor jelentkeztünk ketteskéért, akkor is érdeklődött, mi a helyzet a lánnyal, és teljesen kulturált modorban tette. Ha így zajlik nálunk a tegyeszes utánkövetés is, akkor állok elébe majd (mármint ha hármaska öf lesz, de nálunk úgy tűnik, csak a bizonytalanság biztos 🙂 )

    Kedvelés

  13. Jampika 2015. március 31. / 12:17

    Mi az Ágacskánál voltunk utánkövetésen, hozzájuk jártunk tanfolyamra, nem is volt kérdés, hogy őket választjuk. CSaládostul mentünk el hozzájuk, kellemes 1,5 órás beszélgetés volt. Nem a korábbi kérdések ismétlése zajlott, hanem az új élethelyzetünkről beszélgettünk. Ketten voltak az Ágacska részéről és kifejezetten kérték, hogy a férjemmel együtt menjünk, mert az egész családot szerették volna látni. Csak ajánlani tudom őket!!

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. március 31. / 13:34

      Szia! Üdv a blogon! A gyereket is vittétek? Mennyi idős volt?

      Kedvelés

      • Jampika 2015. április 1. / 22:28

        6 hetes volt kb, mert az utánkövetés első kötelező találkozójának ha jól tudom a kihelyezést követő 2 hónapon belül kell lennie. Nagyon jól viselte, nézelődött, kézben volt végig, aztán el is aludt:) Azt is nézték, hogy az Apával milyen a viszonya a gyereknek. Nagyon kedvesek voltak, semmilyen ellenőrzés szaga nem volt a találkozónak. Inkább egy lehetőség, ahol elmondhattuk az érzéseinket és feltehettünk pár kérdést.

        Kedvelés

  14. Örökbe 2015. március 31. / 14:36

    Sokat gondolkoztam rajta, hogy ez végülis segítés vagy ellenőrzés. Kicsit mindkettő, mert a célja az örökbefogadó segítése, de jelentés megy róla a gyámhivatalba. Nekem a dilemmám: ha ellenőrzés, akkor jogos, hogy a gyerekek is legyenek jelen. Ha segítés, akkor viszont jobb lenne a gyerekek nélkül, mert egy nagyobbacska gyerek füle hallatára nem biztos, hogy elmesélem a problémámat, nevelési vagy örökbefogadási kérdésemet. Akár egy idősebb örökbefogadott gyerek, akár a nagyobb testvére előtt. Mit gondoltok erről?

    Kedvelés

    • Dutka 2015. március 31. / 15:33

      Abszolút jogos a felvetés! Anno, amikor mi a kislányommal “utánkövetés-szerű” pszichológiai tanácsadásra jártunk, néhány perces közös “bemelegítést” leszámítva mindig külön tárgyaltunk a pszichológussal. A problémák megbeszélése során a kislányom a szomszéd szobában rajzolt vagy játszott, az ő “lelki-masszázsa” alatt pedig én a folyosón várakoztam. (Ha nem fért bele a foglalkozásba, vagy nem volt megoldott a gyerek nélküli beszélgetés, akkor telefonon konzultáltunk a problémákról). Jó volt ez így, és így volna normális a hivatalos utánkövetés során is, ha van erre egyáltalán kapacitás.

      Kedvelés

    • angéla 2015. április 1. / 14:52

      Igen, ez egy jó kérdés Zsuzsa: segítségnyújtás vagy ellenőrzés? De nekem még a segítés kapcsán az is kérdés, hogy voltaképpen mi a módszertana ? Az való igaz, hogyha a szülő nevelési magatartási problémákról akar konzultálni, akkor miért van jelen a gyerek, viszont másik oldalról nekem mint nagyobb, tragikusan nehéz dolgokat átélt gyerek örökbefogadójaként meg mindig az volt a kérdésem, hogy ok. én elég jól tudok segítséget kérni, kérdéseket megfogalmazni, de a gyereknek, aki pedig mindezekre nem képes, neki meg ki segít? (Hiszen a gyerekkel való kapcsolatunkban mi csak szülőként tudunk jelen lenni, szakemberként nem tudunk segíteni.) Megmondom őszintén, hogy mikor először elmentünk a pszichodrámára számomra az volt a legmeggyőzőbb, hogy végre nem velem meg a gyerek élettörténetével foglalkoztak, hanem három mondatom után a pszichológus leállított és csak a gyerekkel foglalkozott, csak rá figyelt, bevonta egy játékba, mintha én ott sem lettem volna. Három éve volt, de a mai napig emlékszem ennek a játéknak minden mozzanatára, hogy a gyerek milyen történetet talált ki, milyen mese szereplőnek a bőrébe bújt, mi lett a mese vége. Többet tanultam ebből az egy órából a gyerekemről, mintha órákon át „konzultáltam” volna az ő távollétében. Majd miután X alkalommal foglalkozott dráma csoportban a gyerekkel, utána ültünk csak le a párommal együtt konzultálni vele, úgy, hogy ő visszatükrözte a gyerek érzéseit nekünk.
      A másik módszer, amit meg pár hónapja ismertem csak meg, de nagyon hatékonynak érzem, a családterápia, amikor két pszichológussal (egy gyerek és egy felnőtt, bocsánat, hogy nem szakszerű a megjelölésem) együtt a család minden tagja egyszerre van jelen. Rengeteg sok közös, elgondolkodtató játékot játszunk, rajzolunk, meg még apró házi feladatokat is kapunk, és nagyon érdekes, mert olyan dolgot nem tudok megnevezni, hogy direkt tanáccsal láttak volna el bármiben és mégis az egymásra hangolódás során mintegy rávezetődünk olyan megoldásokra, közös megküzdési módokra, amikkel harmonikusabban működik mind a családi életünk, mind a gyerek társas kapcsolatai, de még a miénk is:).
      Nekünk ez a két módszer az, ami hatékonyan tudott segíteni, de hozzáteszem, hogyha kötelező alapon kellene rajta részt venni és nem mi választhattuk volna meg a pszichológusokat, ráadásul közben arra gondolnánk, hogy rólunk valamiféle hivatalos jelentés megy a gyámhivatalba, tuti nem menne, mert nem igazán tudom elképzelni, hogy ilyen feltételek mellett létre tudna jönni egy olyan bizalmi kapcsolat, ami az egésznek az alapja.
      Ezért a kötelező utánkövetés bevezetése tekintetében az egyik szemem sír, a másik meg nevet, mert az valóban jó, hogy érzékelték, hogy az örökbefogadó családoknak nemcsak öf. előtti tanfolyammal hanem menet közben is szükséges pszichés támogatást adni – és itt nem az újszülöttekre gondolok, hanem a nagyobb, traumákon átesett gyerekekre – , de hogy kötelező, bizonyos időközönkénti tegyeszes megjelenéssel (nem tudom mennyire országos lefedettségűek az alapítványok), amiről jelentések készülnek, azzal meg valami elrontódott.

      Kedvelés

      • Örökbe 2015. április 1. / 16:11

        Ebbe bele sem gondoltam, mikor már a gyereknek is lehetnek kérdései.

        Kedvelés

      • Melangi 2015. április 1. / 20:47

        Hú, Angéla, de érdekes, jó gondolatokat vetsz fel! Azért is érdekes értékes számomra, amiket írsz, mert én pont mostanában kezdtem el először elgondolkodni azon, hogy az utánkövetést nemcsak a “kötelező” időszakra kérem, hanem a plusz négy évre is… Én az Ágacskától kérném, bennük megbízom, a felkészítő tanfolyamot is náluk végeztem, és már akkor is nagyon kedvesen felajánlották, hogy bátran gondoljunk rájuk mi, vidékiek is utánkövetés ügyben. Szerintem pszichés támogatást nyújtani egy újszülött örökbefogadása esetén is lehet indokolt, persze, ott egészen más tartalommal, mint pl. az esetetekben, de nálatok mindennek nyilván kiemelkedő jelentősége volt. És érdekes az írásod azért is, mert én mindig segítségként tekintettem az utánkövetésre, igazából ilyen szemmel még sosem néztem, hogy egyfajta “kém” hadművelet is lehetne (mert a jelentést is figyelembe véve már tényleg ilyen felhangja van). Nagyon tetszenek azok a módszerek, amikről írtál, a játék- és a családterápia, biztosan nagyon jó szakemberekhez is kerültetek, így nem csoda, hogy sokat profitáltatok belőle.

        Kedvelés

      • háztartásbeli andrea 2016. november 17. / 15:32

        Én is borzasztóan feszengtem amiatt, hogy ott volt a gyerek. Nem kisbaba már, hallott mindent, és teljesen tisztában volt vele, hogy róla van szó.
        És ha már állítólag minden a gyerek érdekében történik, tekintettel lehetnének az ő időbeosztására.

        Kedvelés

    • Beja 2015. április 2. / 17:01

      Bennem az a kérdés is felmerült a segítés/ellenőrzés kapcsán, hogy vajon jogilag hogyan indokolható az a fajta utánkövetés, aminek ellenőrzés jellege van. Gondolok itt arra, hogy az örökbefogadás által a gyermek jogilag a vérszerinti gyermek jogállásába kerül. Ebből a szemszögből nézve az örökbefogadó család nem különbözik a vérszerinti családtól. Akkor mi teremti meg a jogalapot az ellenőrzésre? Ha segítésként tekintjük – és ha valóban be is tölti a szerepét -, akkor viszont abszolut hiánypótló és támogatandó intézkedés.

      Kedvelés

      • Gólyahír 2015. augusztus 3. / 18:04

        A Gólyahír Egyesület utánkövetői egyértelműen segítő szándékkal (és ismerkedési szándékkal) mennek. De a tapasztalatunkról mellékesen írunk egy “jelentést”.

        Kedvelés

  15. Örökbe 2016. november 17. / 08:16

    A Parlament idén ősszel tárgyalja a javaslatot, hogy inkább az örökbefogadás után fél és másfél évvel legyenek az utánkövetés időpontjai.

    Kedvelés

    • Kata 2016. november 17. / 10:12

      Nektek már volt? Hogy zajlott?

      Kedvelés

      • Örökbe 2016. november 17. / 10:24

        Nekünk már megvolt mindkettő. Az első alkalommal sikerült elérni, hogy a lakásunkhoz jöjjenek ki, az egyik szakember lekötötte a gyerekeket, a másikkal beszélgettünk. A második alkalommal muszáj volt bemenni a Tegyeszbe, kialkudtam, hogy csak Valentint kelljen vinni (persze alvásidőben volt, nap közepén, így az ovinak lőttek). Jó beszélgetés volt mindkettő, hasznos. De azért én elég sűrűn találkozom szakemberekkel a rendezvényeken, van bőven alkalmam kérdezni, tehát nem vagyok elveszve, mint “Ábel a rengetegben”.

        Amúgy a második rész praktikusan másfél évre történt nekünk a nyári szabadságok miatt.

        Kedvelés

        • Queen Missy of Missylandia 2016. november 17. / 11:06

          Nekünk is pozitív volt mind a kettő találkozó. Tök kedvesek voltak. Készültünk rajzokkal, fotóalbumokkal, beszámolókkal, hogy mi mindent csináltunk. Átbeszéltünk néhány problémásabb ügyet (pl. visszalátogatás, nevelőszülőkhöz való viszony, félénkség). Egy percig sem éreztük, hogy ez egy hivatalos meghallgatás. Sőt inkább büszkén mutogattuk a fotókat 😀 (friss szülők…, hiába ott a húsvér gyerek és igyekeznek magukat visszafogni, csak elárasztják az arra halvány fogadókészséget mutatókat fényképekkel/beszámolókkal.) Olyan jó volt, hogy végre valakinek 1 órán át mesélhettünk a “kölökről” :-DDDD és látszólag érdekelte is. A gyerek ez alatt játszott az ott lévő játékokkal. Amúgy a gyerektől is elolvadtak, amit meg tudtunk érteni.

          Kedvelés

          • Örökbe 2016. november 17. / 12:15

            Én emiatt szeretem felhívni a nevelőszülőket is, olyan kevés ember van, aki ugyanúgy örül a gyerek sikereinek, mint én:-)

            Kedvelés

            • Erika 2017. május 20. / 09:47

              Mennyi időnek ajánlatos eltelnie hogy a gyerek visszamenjen a nevelőszülőhöz látogatóba? 2-évesem nem egészen 1-hónapja ment örökbe.1-2 évre gondoltam ha a szülők is beleegyeznek.

              Kedvelés

  16. enigma. 2016. december 15. / 17:13

    Ha a nem kötelező utánkövetést is szeretnénk igénybe venni, azt hol kell kérni? Ágacskához szeretnénk kerülni, náluk lehet jelentkezni?
    (A kötelező körökön már túl vagyunk, a nem kötelezőről nem nyilatkoztatott bennünket anno a Gyámhivatal.)

    Kedvelés

Hozzászólás a(z) Örökbe bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .