Egyedülálló kaphat újszülöttet?

E cikk elavult, a megjelenése óta az egyedülállók lehetőségeit megszigorították a magyar örökbefogadási jogszabályok. 

Nemrég volt egy kis vita az egyedülállók lehetőségeiről a magyar örökbefogadási rendszerben. A törvény szerint a házaspárokat előnyben kell részesíteni az örökbefogadásnál. Kaphat-e ezek után egy egyedülálló jelentkező újszülöttet Magyarországon?

Rövid válasz: elvileg nem reménytelen, bár igen ritka.

Az újszülöttek nyílt örökbeadását közvetítő civil szervezetek közül a Bölcső és a Gólyahír csak házaspárok jelentkezését fogadja. A Fészek, az Alfa és az Együtt az Életért azonban egyedülálló jelentkezőket is fogad.

Nyílt örökbefogadásnál azonban nem elég sorra kerülni, a vér szerinti szülő(k)nek is el kell fogadnia az örökbefogadó személyét, ha nem tetszik neki, kérhet másikat. Tehát, az örökbeadó mondhatja, hogy inkább egy párt szeretne szülőnek.

Miczura-Szimonetta

Titkos örökbefogadásnál megyénként eltérhet az egyedülállók megítélése. Megkérdeztem néhány megyei Tegyeszt, a következő válaszokat kaptam:

Nálunk még sosem kapott egyedülálló újszülöttet. Nagyon sok a várakozó, kevés a gyerek, újszülöttre mindig találunk házaspárokat.

Volt már rá példa, hogy egyedülálló fogadott örökbe újszülöttet a megyénkben, hét év várakozás után.

Nálunk még nem kapott egyedülálló csecsemőt. De mi erre is készítjük fel őket, a házaspárok mindig előnyben vannak, roma babára is mindig találunk házaspárt. Az egyedülállóknak csak idősebb, vagy egészségügyi problémás gyerekek jöhetnek nálunk szóba.

Még nem volt rá példa, mert általában tágabb korhatárt jelölnek meg az egyedülállók, például 0-4 éves kort, és hamarabb sorra kerülnek. Ha a jövőben egy egyedülálló kerülne sorra újszülöttnél, akkor megkaphatná, de nagyon alaposan megvizsgálnánk a körülményeit, családi viszonyait, hogy milyen segítségre számíthat.

Nálunk az az elv, hogy amíg egy újszülöttre várakozik megfelelő házaspár, addig őket vesszük előre.

A várakozási idő hosszát firtató felmérésemre is válaszolt egy olyan egyedülálló örökbefogadó, aki újszülöttet kapott, a megyei listáról, szűk két év várakozással.

Mindenesetre a konkrét megyében érdemes érdeklődni, milyen esélye van egy egyedülállónak. A várakozási idő tekintetében nagy eltérések vannak, egy olyan megyében, ahol a várakozók száma többszörösen meghaladja az örökbe adható gyermekekét, nyilván mindig találnak alkalmas házaspárt. Egy “gyorsabb” megyében több az esély. (Majd lesz cikk arról, melyik megye mennyire gyors vagy lassú ilyen szempontból.) Egyes megyékben komolyan veszik, hogy egy szakmai “team” dönt a gyerek sorsáról, és 4-5 jelentkezőt rangsorolnak, itt valószínűtlen, hogy az egyedülállót hozzák ki elsőnek. Máshol alapvetően a legrégebbi sorban állót hívják, ha örökbe adható lesz egy baba, utóbbi modellben több az esély.

Ez a téma sem értelmezhető a származás kérdésköre nélkül. Vannak megyék, ahol 1-2 várakozó fogad csak el roma gyereket, és ha az egyedülállónak nincs kikötése, akkor akár kaphat is roma (kinézetű) újszülöttet. Az országos listában azért nem érdemes gondolkodni, mert ott újszülöttek nincsenek. Pár hónapos csecsemők néha előfordulnak (roma származással vagy egészségügyi gonddal), igaz, az országos nyilvántartásban mindig áll több száz házaspár is, akinek felkínálhatják.

Ha az egyedülálló kifejezetten fehér bőrű újszülöttet szeretne, akkor egy nagyságrenddel nehezebb az ügy, hisz erre minden megyében és szervezetnél lesz várakozó házaspár.

A fentiek csak a lehetőséget boncolgatják, ami megvan, azonban nem jellemző, hogy tömegesen kapnának egyedülállók pici babát a magyar rendszerben. A gyakorlatban néhány szórványos eset fordult elő. Általában tágabb korosztályt jelölnek meg (mondjuk 0-3 éves korig), és előbb kapnak idősebb gyermeket.

126 gondolat “Egyedülálló kaphat újszülöttet?” bejegyzéshez

  1. Ildikó 2015. május 18. / 08:42

    Nagyon megörültem, amikor megláttam ezt a legújabb topic-ot. Én egyedülállóként várakozom 12 éves korig. Tudom, hogy a döntő többség ennél jóval kisebb gyermekre vár, de nagyon megköszönném, ha arról is hallhatnék, hogy a nagyobb gyerekekkel mi a helyzet az országos listán. A konkrét helyzet az, hogy ilyen nagyobb gyerekre is hiába várok már évek óta, a megyéknél “senkinek sem kellek”. Pedig biztos, hogy egy 10 milliós országban van legalább 1 gyerek, akivel egymást keressük. Mi lehet a baj? Esetleg a megyék akkor is előítéletesek az egyedülállókkal, ha olyan gyermekre várnak, akire egyébként az országban már senki? Csak találgatok, nem tudom, kérhetem-e, hogy esetleg erről is hallhassak?

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. május 18. / 08:46

      Szia Ildikó, üdv a blogon!
      És hánytól 12 éves korig vársz? Hány éve vársz? Roma gyereket is elfogadsz, fiút is?

      Kedvelés

  2. Melinda 2015. május 18. / 08:53

    6-12 éves, lány, származási kikötés nélkül, korrigálható eü státusszal, átlagos értelmi színvonallal (ezt úgy értsd, hogy nem szellemi fogyatékos és nem gyenge értelmi képességű). 4 éve.

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. május 18. / 08:55

      De te nem Ildikó vagy, ugye?
      Amúgy nem értem, miért vártok ilyen rég. Tényleg nem.

      Kedvelés

      • Ildikó 2015. május 18. / 08:59

        Ildikó vagyok. Én sem értem, ezért kérném szépen a segítségedet, akár ötlet erejéig, hogy hogyan lehetne megtudni, vagy utána érdeklődni, hogy mi lehet a hátráltató tényező?

        Kedvelés

        • Örökbe 2015. május 18. / 09:03

          Csak írd le kérlek, hogy mi az alsó korhatár, milyen nemű, milyen egészségi állapotú gyereket vállalsz, és roma lehet-e.
          Hány éves vagy?

          Amúgy gőzöm sincs. Úgy tudom, mostanában 10 év feletti gyerek már külföldre sem kell, nemhogy belföldre, és nyilván azért vannak a rendszerben.

          Kedvelés

          • Ildikó 2015. május 18. / 09:06

            Kicsit feljebb írtam a paramétereket.
            Ki tudja ezt nekem megmondani szerinted? Érdemes a Minisztériumban érdeklődni, ahol az országos listát vezetik? Vagy hol?

            Kedvelés

            • Cosima 2015. május 18. / 12:02

              És a tegyeszes kapcsolattartód nem mond semmit?

              Kedvelés

            • Ildikó 2015. május 18. / 13:44

              A Tegyesz-es ügyintézők nem osztanak meg velem semmilyen információt, hiába kérdezek. Ezért gondoltam arra, hogy felvenném a kapcsolatot a Minisztériummal, hogy tájékozódjam a lehetőségeimről, mivel az ország érdeke, hogy ha egy esély van rá, akkor a konkrét gyerek itthon maradjon és ne menjen egyből külföldre, ha van itthon potenciális örökbefogadó. Értsd: fogy a népesség, és a kormány sok pénzt áldoz arra, hogy ezt a trendet megfordítsa. Én például tudnék ebben segíteni.:)

              Kedvelés

        • Aranykulcs 2015. május 19. / 15:23

          Lehet, hogy Budapesten várakozol. Itt nem nagyon pörögnek a dolgok, úgy vettük észre, persze lehet hogy csak pont nekünk nem pörögtek (mi házaspárként várakoztunk, 0-4 éves korig, származási kikötés nélkül, megyei listán is, és nem kerültünk sorra TEGYESZ-nél, nem volt kiajánlásunk), szerencsére újszülöttet is vállalhattunk így civil szervezetnél előbb lett babánk aki most már másfél éves lesz, de a TEGYESZ-nél kb. 2016-2017-ben kerültünk volna sorra állítólag…) Viszont itt egyik interjúban szereplő meleg férfi aki kb. egyidejűleg jelentkezhetett velünk-hivatalosan egyedülállóként- már sokkal előbb kapott roma származású 4 év alatti eredetileg egészségesnek titulált tündéri kisfiút mint mi, így szerintem az egyedülállóknak is van esélye. Az országos listán szerintem teljesen véletlenszerű a kiválasztás.

          Kedvelés

          • Ildikó 2015. május 19. / 16:24

            Elvileg van egy nyilvántartási rendszer az országoson, és minden konkrét országos listára felkerülő gyerekhez a nyilvántartásban szereplő első X darab, olyan gyerekre váró aktáját küldik a megyékhez. Ők elvileg azokból választanak. Gyakorlatban ez nem működhet így, hiszen jóval több gyerek megy külföldre örökbe onnan. Jó lenne tudni, hogy akkor az elvhez képest valójában tényleg mi a gyakorlat. ?

            Kedvelés

            • Beja 2015. május 19. / 20:43

              Ha úgy fogalmazol, hogy első X darab, azzal gyakorlatilag azt mondod, hogy mégis van sorrend az országos listán…???
              Én úgy tudtam, hogy ott nincs sorrend. Rosszul tudtam?
              És kik azok az “ők”? – hiszen ezt a nyilvántartást a Minisztérium gondozza.

              Kedvelés

            • Ildikó 2015. május 20. / 06:46

              Kedves Beja! Nekem így mondták, mikor kértem a Tegyeszt, hogy magyarázzák el, hogy működik az országos lista. Egyébként biztos így van, mert azért engem elküldött már az országos lista többször megyékbe, csak sose választottak ki. Most állítólag olyan szuper központi nyilvántartás lesz, ami méginkább segít ebben.
              Én inkább arra gyanakszom, hogy valamiért a megyéknél nem kedvelik az egyedülállókat és inkább külföldre adják a gyerekeket. Én itt látom a rendszer gyenge pontját, de egyébként a számadatok nekem egyértelműen erre utalnak.

              Kedvelés

    • Örökbe 2015. május 18. / 10:19

      Tényleg nem értem, miért vársz ennyi ideje.
      Az országos listát a minisztérium kezeli, de közvetlenül nem szoktak kapcsolatba lépni az örökbefogadókkal, csak a megyei tanácsadókon keresztül.

      Kedvelés

  3. k.ági 2015. május 18. / 08:56

    köszönjük ezt a posztot!

    Kedvelés

  4. Gabi 2015. május 18. / 12:07

    Sziasztok!
    Kérdés: ha egyedülállóként jelentkezem a Tegyesznél, de aztán mondjuk egy évvel később összeházasodom valakivel, akkor előről kell kezdeni az egészet, új határozat, stb, tehát mintha nem is lett volna az addigi várakozás?

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. május 18. / 12:09

      Szia Gabi!
      Új határozat készül, de a várakozás nem vész el, azaz úgy tekintik, hogy már egy éve állsz a sorban.

      Kedvelés

  5. Fatika 2015. május 18. / 13:23

    Hú, nem is tudom, be mertem-e volna vállalni egy újszülöttet egyedül! Így utólag látom, hogy nekem ez a 18 hónapos kor annyira nagyon ideális volt. Érdekes. hogy mostanában több egyedülállótól is hallottam olyan panaszt, hogy úgy érzik, megakadtak a listán, több éve fel sem hívják őket. Ilyenkor elmondhatatlanul szerencsésnek érzem magam, hogy rólam annak idején nem feledkeztek el. 🙂 Két dolgot tudnék tanácsolni. Először is, kitartóan hívogatni kell őket párhavonta, és érdeklődni, mi a helyzet, hol állok, hogy biztos legyen benne az ember, foglalkoznak az aktájával. Én például, mikor öt hónappal az első kiajánlásom után felhívtam a kapcsolattartómat, hogy hol állok most-eléggé aggódtam, hogy a visszautasítás miatt félretettek és nem haladok tovább a listán-, a hölgy mondta, hogy olyannyira nem felejtettek el, hogy pont most érkezett hozzájuk egy kislánynak az aktája, amit meg akarnak mutatni nekem, pár nap múlva majd hívnak. És így is tettek. El tudom képzelni, hogy egy átszervezés, ügyintéző váltás miatt elkeveredhetnek, talomba kerülhetnek anyagok, és tanácsos emlékeztetni őket, hogy hahó, én is itt vagyok. Nekem pl. kerek-perec meg is mondták, mikor december elején megérkeztem beszoktatni a lányomat, hogy úgy csipkedjem magam, hogy az ünnepek előtt átszervezések lesznek, és ha Karácsony előtt nem tudom hazavinni a kicsit, nem tudják, ki fogja nekem kiadni az ideiglenes kihelyezéről a papírokat.
    A másik fontos dolog pedig szerintem, ami már elhangzott itt valahol, hogy aki elfogad roma babát, mindenképpen! kérdezzen rá, ezt valóban fel is tüntették-e a papírokon, mert volt olyan eset, ahol több éves! várakozás után derült ki, azért nem csörög a szerencsétlen házaspár telefonja, mert azt hitték róluk, csak magyar gyereket fogadnak el.
    Arról, hogy tíz éves kor felett már külföldre sem kellenek a gyerekek, eszembe jut, hogy régebben egy állami gondozott lány, aki nevelőszülőknél nőtt fel, mesélte, hogy mikor 16! éves volt, egy spanyol házaspár örökbe akarta fogadni. Alig hittem a fülemnek. Olyan idősen viszont már neki is volt beleszólása a dologba, és mikor behívták a Gyámügyhöz, ő elutasította az ajánlatot.

    Kedvelés

    • Beja 2015. május 18. / 17:44

      Az én érdeklődésemre, hogy hol állok a sorban, azt a választ kaptam, hogy most kerülenek sorra a 2011. évben jelentkezők…Két éve várok egyedülállóként, Budapesten, származási kikötés nélkül – tehát értelemszerűen elkeseredtem ettől a választól. Sajnos ha sűrűn hívom őket, ez akkor sem fog sokat változni…Fentieket figyelembe véve, csak az országos listában bízhatok, amelynél nincsen sorrend. Elvileg. Bár számomra teljesen homályos, hogy kik és milyen szempontok szerint válogatnak a többszáz országos listás várakozó közül.

      Kedvelés

      • Fatika 2015. május 19. / 10:51

        Beja elnézést, azt hiszem, nem fogalmaztam tisztán. Nekem is az országos listáról érkezett a kislányom, eszembe sem jutott, hogy megyei listáról kaphatnék babát, 2012 decemberben nekem is mesélték, hogy a megyei listán most kerülnek sorra a 2009 óta várakozók. Nem azért hívtam, fel a kapcsolattartómat, hogy konkrét sorszámot kérdezzek, mert annak az országos listán valóban nem sok jelentősége van, egyszerűen csak meg akartam bizonyosodni róla, hogy továbbra is számításba vagyok véve, és nem tették az anyagomat félre. Természetesen nem tanácsos havonta kétszer zaklatni az ügyintézőt, nekünk a tanfolyamon azt mondták, ha fél évig nem keres senki bennünket, hívjuk mi őket. Én öt hónap után telefonáltam.

        Kedvelés

      • Ágnes 2015. május 19. / 11:18

        Az országos lista működése nekem is teljesen homályos (a gyakorlatban, mert az elveket fel lehet sorolni). Szerintem nagy baj, hogy az országos listán kevésbé (nem?) számít a sorrend és nem átlátható. Ezért könnyen megeshet az egyedülállók háttérbe szorítása.

        Kedvelés

        • Ildikó 2015. május 20. / 06:49

          Persze, de házaspárok annyira idős gyerekre már nem várnak, amilyenekre sok egyedülálló. Tehát nem hogy háttérbe szorítják az egyedülállókat, hanem szerintem sok megyében úgy tekinthetik, hogy ők nem is léteznek. Ez persze csak teória, ezért kértem szépen Zsuzsát, hogy gyűjtsön vélekedéseket az egyes megyékből a nagyobb gyerekek egyedülállók által való örökbefogadásával kapcsolatban is. A csecsemőknél ezekből a megjegyzésekből olyan szépen körvonalazódott a helyzet.

          Kedvelés

    • Kirsty Price 2020. május 19. / 22:46

      Egyedulallokent fogadtam orokbe 2011-ben, nyilt orokbefogadas, ujszulott baba (mar a pocakban “talalkoztam” vele). Cigany szarmazasu.

      Kedvelés

  6. lakmag 2015. május 18. / 13:35

    Én Pest megyében és országos listán várok, 0-7.5 éves korig, származási megkötés nélkül, egeszseges, korrigálható v. fenntartható egészségi állapotú kislányra 1.5 éve. (Azért csak kislány, mert a TEGYESZ egyedülálló nőnek nem akar fiút javasolni nálunk….) En is furcsállom hogy miként van ez, főleg hogytudok olyanról, aki néhány hónap után örökbefogadott 2,5 éves kislányt, szintén egyedülállóként…. Rejtélyes… Főként mert mindenki állította , hogy nincs személyes szűrés, a gyermeknek megfelelő első ötöt hívják sorban, es ha az nem sikerült, akkor mennek sorban. De lehet hogy ennyivel rugalmasabbak lettek az örökbefogadók pár év alatt, es már a párok is jobban elfogadnak hasonló gyerekeket. – A tanfolyamon, pl nalunk csak egy pár tett származási megkötést…

    Kedvelés

    • Ildikó 2015. május 18. / 13:48

      Azt hiszem én is ismerek olyat, akiről írsz.:) Sőt, most tele van a sajtó azzal, hogy Miklósa Erika művésznő 1 év után már kapott is egy kékszemű (vélhetőleg magyar) csecsemőt. Az ismeretségi körömben pároknak azt mondták, hogy egészséges, magyar csecsemőre 10-15 évet kell várniuk. Ezek szerint örvendetesen felgyorsult a sor.:)

      Kedvelés

      • Adrika 2015. május 18. / 13:55

        örvendetesen felgyorsul-ha valami megmozgatja az ügyintéző fantáziáját/zsebét/kezét. mi is már lassan harmadik éve várunk, roma babát is elfogadnánk. van egy ismerősöm, ők 2-6 éves gyermekre várnak, ötödik éve! tuti hogy valami nem normálisan törénik itt a nagy rendszerben…

        Kedvelés

        • Ildikó 2015. május 18. / 14:00

          Nekem az is fura volt, hogy néhány évvel ezelőtt Szekeres P. Mónika újságírónő elkezdett egy cikksorozatot az örökbefogadásról (neki is 2 örökbefogadott gyermeke van), és azt valahogy látványos hirtelenséggel “lekeverték” a Nők Lapjából. Csak ő tudná megmondani, mi történt?

          Kedvelés

      • Ani 2015. május 18. / 14:00

        Nyíltan fogadták örökbe, vagyis az alapítványok dolgoznak gyorsan 🙂

        Kedvelés

        • Ildikó 2015. május 18. / 14:03

          Biztos is. Nekem tanfolyamos csoporttársaim 4 éve várnak alapítványnál. Igaz, ők mezei, átlagos állampolgárok.

          Kedvelés

        • Ildikó 2015. május 18. / 14:07

          Különben ne értsetek félre, tudom, hogy minden rendszerben vannak, akik meg tudják előzni a sort így, vagy úgy. Engem csak az zavar a fentiekben említett egyedülálló hölgyben és a művésznőben, hogy nagy hírverést csapnak a szerencséjük körül és nem gondolnak arra, hogy milyen visszatetsző ez akkor, amikor sok-sok sorban álló csendben kínlódik évek óta.

          Kedvelés

          • Vic 2015. május 18. / 18:01

            Van olyan civil szervezet, ahol nincs sorrend. Ott más is kaphat szinte azonnal fehérbőrű, szőke kislányt, nem kell hozzá operaénekesnek lenni.

            Kedvelés

      • lakmag 2015. május 18. / 14:20

        Uhhh… Ebbe lehet beletenyereltem, de én nem rá gondoltam, mitovább róla nem is tudtam…az illető akit én tudok, mezei állampolgár, országos listán kapott egy 2.5 éves, gyönyörűszép, kreol bőrű kislányt.

        Kedvelés

        • Ildikó 2015. május 18. / 14:56

          Az egyik, akiről én írok szintén mezei állampolgár. Egyedülállóként kapott nagyon hamar egy barna hajú egészséges kislányt és annak rendje és módja szerint el is dicsekedett vele a többi, sokkal régebb óta várakozónak. Ezek szerint akkor ez nem is annyira elszigetelt eset, ha te is ismersz ilyen “szerencsést”.

          Kedvelés

          • lakmag 2015. május 18. / 15:41

            Én úgy hiszem, hogy nincs benne mis-más…talán max némi véletlen, mint amit Fatika is írt

            Kedvelés

            • Örökbe 2015. május 18. / 15:43

              Én azt látom, hogy aki 0-4 éves roma gyereket elfogad, az 1, legfeljebb 2 éven belül sorra kerül, mindenféle protekció nélkül. Akár pár, akár szingli. Velem is ez történt, kétszer is.

              Nem értem, hogy ennél jóval idősebb gyerekre miért várnak sokat. Ez nekem meglepő, még akkor is, ha egyedülálló várakozik. Milyen választ kaptok a tanácsadótól?

              Kedvelés

          • Örökbe 2015. május 18. / 15:46

            Ha valaki örökbe fogadott, miért ne mondhatná el, és mindenkinek ez az első kérdése, hogy mennyit várt… Fatika, meg az általam ismert más egyedülállók is teljesen korrektül várakoztak. És nem ők tehetne róla, ha már meg évek óta vár.

            Kedvelés

            • Ildikó 2015. május 18. / 16:07

              Ha volna olyan, aki nem korrektül csinálta, szerinted bárki emberfiának elárulná?

              Kedvelés

      • Aranykulcs 2015. május 19. / 15:30

        Az nyílt örökbefogadás volt, és külön kihangsúlyozták, hogy szőke kékszemű kislány, és még akarnak vérszerinti babát is…

        Kedvelés

        • Ildikó 2015. május 19. / 16:13

          Ezzel mit akarsz mondani?

          Kedvelés

          • Aranykulcs 2015. május 27. / 15:07

            Semmit, csak mindig csodálkozom az ilyen dolgokon, mintha nem lenne egyenértékű a vér szerinti babával az örökbefogadott, és mintha számítana a haj- és szemszín, nekem ez jön le. Csak kívánom, hogy tartson ki a lelkesedésük még legalább 25-30 évig. De lehet, hogy félreértek mindent és csak arról van szó, hogy az újságírók tartották fontosnak ezeket kihangsúlyozni, és hogy 45 évesen utolsó pillanatban jött a baba és már csak úgy lehet testvére hogy maguk próbálkoznak.

            Kedvelés

    • Ágnes 2015. május 18. / 14:35

      Sziasztok!

      Én három éve várok egy 5 év körüli roma kislányra, de olyan egyedülállót is ismerek, aki 8 éves kislányra vár nálam is régebben. Kifejezetten problémának tartom az országos lista esetében,hogy nem átlátható, nem lehet tudni, ki hol áll, s milyen alapon kerül sorra. Azt is furcsállom, hogy az országos listáról kb. negyed annyi gyerek kerül hazai örökbefogadókhoz évente, mint külföldi házaspárokhoz. (A minisztérium honlapján fellelhető anyagokból kiolvasható, hogy külföldiek jó eséllyel kaphatnak 5 év felett egészéges kisgyermeket, tehát nem arról van szó, hogy esetükben csak problémás gyerekek jönnek szóba).Véleményem szerint nagyon erős mostanában a házaspárok előnyben részesítése a mindennapi gyakorlatban. Azt már csak halkan teszem hozzá, hogy Magyarországon évtizedekkel ezelőtt nem voltak hátrányban az egyedülálló örökbefogadók, ez a vonatkozó törvény egy átfogóbb reformja óta van csak így. Ennek gondolom ideológiai okai vannak, s nem az, hogy az egyedülállók által örökbefogadott gyerekek hiányt szenvedtek volna bármiben (nem is volt utánkövetés) vagy esetleg a szülő betegsége/halála miatt megoldhatatlan helyzet állt volna elő.

      Kedvelés

      • Ildikó 2015. május 18. / 16:18

        Épp ezért tervezem, hogy felveszem a kapcsolatot a Minisztériummal. Ezt egyébként éppen a Tegyesz ügyintézőm javasolta. Ha ő mondta, akkor biztos van rá mód….
        Persze, hogy ideológai okai vannak, a jelenlegi családpolitika nem kedvez az egyedülállóknak. De, és itt csak magamat ismétlem, az egyéb népgazdasági érdeknek viszont kedvezne, ha a nagyobb gyerekek nem mennének külföldre, hanem nálunk landolnának. Gyanítom, hogy itt az ok az, hogy vidéken a közvélekedés is elítéli az egyedülállókat és ez befolyásolja a döntést a megyéknél. Szerintem itt viszont már a Minisztériumnak bele kellene nyúlnia éppen az gazdasági érdek miatt.

        Kedvelés

    • Aktucs 2015. május 19. / 22:50

      Szintén Pest megye – 3 évig vártunk, házaspárként. Utólag derült ki, hogy csak a 2 éves felülvizsgálatkor került rá a papírunkra, hogy elfogadunk roma gyereket is – ha külön nem mondod, úgy kezelik, hogy nem fogadod el. És még ekkor is úgy írta le az ügyintéző, hogy elsősorban fehér, de esetleg lehet roma… De ez már csak akkor derült ki a számunkra, amikor már az örökbefogadás után küldték a papírt. Szóval érdemes rákérdezni, és külön is szólni.

      Kedvelés

      • háztartásbeli andrea 2015. május 19. / 23:17

        Én is a biztonság kedvéért beleirattam a határozatba, hogy “eltérő etnikumú is”, mert ebbe minden belefér, még a nem európai is. Igaz, előtte kaptam jótanácsot, hogy így csináljam, de a gyámügyes amúgy is nagyon készséges volt, és ő is rákérdezett, hogy hogyan legyen benne.

        Kedvelés

  7. lakmag 2015. május 18. / 15:44

    Fatika! Jó hogy írod ezeket, köszönöm!…-én eddig nem mertem “zaklatni” őket, nehogy rossz néven vegyék… – lehet most hozzáfogok… 😉

    Kedvelés

  8. Örökbe 2015. május 18. / 15:44

    Nem gondoltam, hogy ilyen irányba kanyarodik a beszélgetés. Van olyan egyedülálló köztünk, aki kisbabát fogadott örökbe?

    Kedvelés

    • háztartásbeli andrea 2015. május 18. / 19:55

      Szerintem a blogra nem jár, de én ismerek ilyet,. igaz, több éve, 6 hónapos kisfiút vitt haza.

      Kedvelés

  9. Örökbe 2015. május 18. / 15:58

    És nem szeretnék ilyen légkört a blogon, hogy bárkire acsargunk, mert hamarabb kapott gyereket. Pláne ne olyanokra, akik 2-3 éves cigány gyereket vállalnak. De aki csak fehér bőrű gyereket vállal, arra se. Mikor én tanfolyamra jártam, megbeszéltük, hogy kapcsolatban maradunk egymással, de ez azzal jár, hogy valakinek előbb lesz gyereke, másnak később, és ezeket a híreket el kell tudnia viselni annak, aki még nem került sorra.

    Szívemre tett kézzel kijelenthetem, hogy a magyar örökbefogadási rendszerben korrupciót én nem tapasztaltam eddig, szerintem semelyik szervezetnél nem lehet pénzzel előre kerülni, sőt, már az ötlet felvétése is azzal jár, hogy kidobják. Az egyetlen terület, ahol ez játszhatott, a magánutas örökbefogadás volt, ahol ugye nincs közvetítő szervezet. https://orokbe.hu/2015/04/20/orokbefogadas-maganuton/ Ezt meg is szigorították, és ezzel sem állítom, hogy minden magánutas ügylet mögött pénz volt, csomó tisztességes és korrekt akció is végbement ott is.

    Kedvelés

    • Ildikó 2015. május 18. / 16:27

      Igazából sokat segítenél nekünk (most már úgy tűnik vagyunk itt egy páran), ha a csecsemők országos listás örökbefogadásának felderítése mellett esetleg a nagyobb gyerekek országos listás helyzetét is körül tudnád járni. Végül is ez egy logikus folytatása lenne ennek a cikknek és úgy tűnik igény is van rá.:) Csak egy ötlet / kérés.:)

      Kedvelés

        • Ildikó 2015. május 19. / 06:32

          Nagyon szépen köszönöm!:) Tulajdonképpen az lehetne még nagyon érdekes, amit a csecsemőknél is leírtál, hogy hogyan viszonyulnak a megyék az olyan egyedülállókhoz, akik nagyobb gyerekre várnak. (Írtál fent nagyon jó idézeteket, amik teljesen jól körvonalazták a csecsemőkkel kapcsolatos vélekedéseiket.) Érdekes lenne megtudni, hogy hány gyerek ment külföldre egy adott évben és hányat adtak a nagyobbak közül országos listáról idehaza örökbe (létezik az, hogy csak 1-et?). És egyébként tudnál abban segíteni, hogy naprakész örökbefogadási statisztikákat honnan lehet kapni?

          Kedvelés

    • Beja 2015. május 18. / 18:09

      A magam részéről őszintén tudok örülni mindenki gyermekének, akár sokat várt az illető, akár keveset! Emellett igazán hiszek abban, hogy mindenhol a gyermek érdekét nézik. Azonban én is úgy érzem, hogy működik egyfajta kontraszelekció az egyedülállók tekintetében. Budapesten egy örökkévalóságnak tűnik egyedülállóként sorra kerülni…
      Nekem sokkal inkább az fúrja az oldalamat, hogy hogyan is működik az országos lista. A megyei listán tudtommal az első x várakozóról születik döntés, szakmai team által. Van valamiféle módszertana az országos nyilvántartásnak? Az országos listán egyidőben hányan várakoznak vajon? Van-e relevanciája ott annak, hogy valaki egyedülálló, vagy nincs. Hogyan lehet ennyi várakozó közül választani, etc.?
      Ildikó, Te hogyan tervezed felvenni a kapcsolatot a Minisztériummal? Én azt is nehezen találtam meg, hogy az EMMI melyik szervezete gondozza az országos nyilvántartást. A működésről pedig ezt találtam mindössze:”Ha nincs az adott megyében a gyermeket elfogadó jelentkező, az országos nyilvántartásból belföldi örökbefogadókat ajánl az NCSSZI, belföldi örökbefogadók hiányában kerülhetnek sorra a külföldi állampolgárságú örökbefogadni szándékozók.”
      Ennél egy betűvel sem találtam több, vagy konkrétabb információt.
      Kik ajánlanak, milyen szempontrendszer alapján, etc.?

      Kedvelés

      • Ildikó 2015. május 19. / 07:04

        Én tudom a konkrét nevet és telefonszámot is. Mindazonáltal a kapcsolatfelvételnek nem biztos, hogy a legjobb módja a direkt megkeresés. Ki kell nagyon pontosan gondolni, hogy hogyan érdeklődjem(jünk), hogy ne okozzunk magunknak bajt.

        Kedvelés

    • Örökbe 2015. május 18. / 21:08

      És még egyszer: nehogy bárki kínosan érezze magát, mert megosztja itt a jó hírt, hogy gyereket kapott – akár rövid, akár hosszú várakozás után. Eddig is bejelentették az olvasók, és a többiek együtt örültek velük. (Sőt, ép fontolgatok egy babaköszöntő rovatot, ahol az olvasók bejelenthetnék, ha megérkezett a gyerek.)

      A várakozás, a sorra kerülés kérdéseivel fogok foglalkozni.

      Kedvelés

      • Ildikó 2015. május 19. / 07:08

        Igazad van, itt a blogon kétféle résztvevő van. Egyik, aki már sorra került, a másik, aki még nem. Vannak cikkek egyiknek és másiknak is. Igazából, ahogy most látom, itt összeverődött egy kisebb csapat, akik várakoznak az országos listán. Nagyon köszönöm a többiek nevében is, ha segítesz kibogozni az országos lista szálait.:)

        Kedvelés

        • Örökbe 2015. május 19. / 20:22

          Meg akik most fontolgatják, belevágjanak-e. Meg szakemberek, nevelőszülők, felnőtt örökbefogadottak, családtagok, és csomó olyan ember, akit semmilyen formában nem érint, de érdekli, szeret olvasgatni róla 🙂

          Kedvelés

      • buzsa 2015. május 19. / 09:01

        A babaköszöntő rovat nagyon jó ötlet! Én abszolút támogatnám!

        Kedvelés

  10. Évi 2015. május 18. / 20:14

    Sziasztok! Új hozzászóló vagyok, de régóta olvaslak Benneteket. 2,5 éve várakozom egyedülállóként, 2-5 év közötti kislányra. Eddig csak országos listára küldték az iratokat, de semmi hír. A kommentek olvasása után eléggé elkeseredtem.:(

    Kedvelés

      • Évi 2015. május 18. / 20:28

        Köszönöm! És külön köszönet az odaadó munkádért, és a sok-sok érdekes cikkért, amit itt olvashatok:)

        Kedvelés

  11. Queen Missy of Missylandia 2015. május 18. / 20:55

    Nem lehet, hogy sok nagyobb gyerekre váró egyedülálló azért várakozik ennyi ideig, mert a folyamat során kifutnak a kétéves időből, és mire ők jönnének a sorban a gyerek már nem örökbeadható? Egy gyereket kétévre nyilvánítanak örökbeadhatóvá. Ha az alatt nem találnak neki megfelelő örökbefogadókat, akkor az egész eljárást újra meg kell ismételni. Ha a gyerek esetleg túl van már 1-2 sikertelen barátkozáson, dönthet úgy a helyi Tegyesz, hogy minden további próbálkozás nagyobb lelki kárt okoz, mint előnnyel jár, főleg egy nagyobb gyerek esetében. Valami hasonló történt a fiunk 4 nagyobb tesójával. Ráadásul mivel ők annyira kötődtek egymáshoz, csak együtt akarták őket örökbeadni. Nem találtak olyat, aki négyüket tudná vállalni, most meg már nem akarják őket bolygatni. Jó nevelőszülőknél vannak, jól tanulnak, tartják a kapcsolatot, tehát már nem örökbeadhatóak.

    Kedvelés

    • Örökbe 2015. május 18. / 21:01

      Az is egy gond lehet, ha van 2-3 testvére még a gyereknek a rendszerben.

      Egy 0-1-2-3 éves általában sosem élt a családjában, max. párszor meglátogatták.
      De egy idősebb gyereknél előfordul, hogy kiemelték, több testvérével együtt, és nem választják szét őket. Külföldre is gyakran a többes testvérsorokat viszik.

      Kedvelés

      • Queen Missy of Missylandia 2015. május 18. / 21:29

        Hát igen, minél idősebb a gyerek, annál valószínűbb, hogy van tesója a rendszerben. Sajnos vannak életadók, akik sorra szülik a babákat, akikről utána nem képesek gondoskodni. A védekezés meg fel sem merül bennük.

        Kedvelés

        • Örökbe 2015. május 18. / 21:33

          Inkább azt mondanám, ha egyesével kerülnek be a gyerekek, akkor azért rendeződik jó eséllyel a sorsuk, mire a következő tesó megszületik. (Akik testvérpárt fogadtak örökbe, ott mind nagyon kicsi, egy év körüli volt a korkülönbség.) De ha mondjuk 8 évesen kerül be a gyerek, akkor bekerül a 6 meg 4 éves tesója is. Az SOS-ben sok ilyen nagy testvérsort látok. Múltkor mondták, hogy van 4 testvér, 7. 8, 13, 14 évesek (és három közülük fiú) – nem nyilvánítják őket örökbe adhatóvá, mert úgyis esélytelen.

          Kedvelés

  12. lakmag 2015. május 18. / 21:24

    Én szívből örülök, ha valaki sorra kerül, akkor is ha jóval kevesebb várakozás után mint én. – Az átláthatatlanság viszont kissé ijesztő, de hiszek benne, hogy él valahol egy kislány, aki rám vár, és akire én is várok…és nagyon reménykedem, hogy hamarosan egymásra találunk a rendszerben… 🙂

    Kedvelés

  13. tadel 2015. május 18. / 21:36

    Én olyan vagyok, aki kevés várakozás után, országos listáról fogadtam örökbe egyedülállóként egy 2 és fél éves, egészséges, gyönyörű, roma származású kislányt. Nem tettem ezért semmi “extrát” a várakozáson kívül! És boldogan újságolom!

    Kedvelés

  14. tadel 2015. május 18. / 21:43

    De! Én nem Budapesten várakoztam, hanem egy olyan megyében, ahol a határozatom megszületése után rögtön elmondták: nincs olyan örökbe fogadható gyerek, akire várhatnék, így csak az országos listára számíthatok. A kislányom az ország másik végének egyik megyéjéből származik. Másfél évesen nyilvánították örökbe adhatóvá, pedig soha nem látogatta senki, kettő már elmúlt, amikor először kiajánlották, akkor sem a megyéjében, mondván: ott nem kell senkinek. Mivel az első kiajánlásnál nemet mondtak rá – egy házaspár -, ezért jöhettem szóba én egyedülállóként. Nagyjából így magyarázták ezt ott nekem. A megyei ügyintézőm szerint, ha én is nemet mondtam volna rá, már nem is próbálkoztak volna vele Magyarországon, hanem külföldre adták volna örökbe. Két kiajánlás után. Ez egy “gyors” megye…

    Kedvelés

    • Beja 2015. május 18. / 22:08

      Szeretettel gartulálok a kislányodhoz!
      És kicsit irigyellek is…:-)))
      Ha országos lista, akkor viszont nem tök mindegy, hogy az ember melyik megyében várakozik? Én Budapesten várakozom, de ez nem szempont az országos listánál. Vagy mégis? Aki országos listán van, szerintem mindenki tudja, hogy utazni/ költözni kell a barátkozáshoz.
      Megkérdezhetem mennyit vártál az első jelentkezéstől?
      A két kiajánlás utáni külföld egyébként valóban kissé gyorsnak tűnik – legalábbis nekem…

      Kedvelés

      • tadel 2015. május 18. / 22:34

        Köszönöm!
        2012 novemberében mentem először a TEGYESZ-be, és 2013 novemberében találkoztam a kislányommal. Egy évet vártam.

        Kedvelés

        • Aranykulcs 2015. május 19. / 15:45

          Akkor nagyon szerencsés vagy tényleg, mert mi 2012. májusban jelentkeztünk és a kislány is biztosan nem utasítottuk volna el a megadott paraméterekkel, ezért érthetetlen miért gondolták, hogy csak 2 kiajánlást tesznek róla és aztán mehet külföldre. Szerintem rajtunk kívül is nagyon sok várakozó volt abban az időben is az országos listán aki elfogadta volna. Akikkel együtt jártunk tanfolyamra ott is volt ilyen, házaspárok is, egyedülálló is. Viszont a külföldi örökbefogadókból bevétele lehet a rendszernek, esetleg valakiknek az országos lista tagjai közül az lehet a meggyőződése, hogy a roma gyerekeknek jobb lesz külföldön? – bennem már sok ilyen gondolat felmerült, nem tudom! Meg az is felmerült bennem hogy a legtöbb gyereket fogyatékosnak minősítik holott csak egy kicsit el vannak maradva, mert nem foglalkoznak annyit velük mint egy saját (ide tartozik az örökbefogadott is) gyerekkel.

          Kedvelés

    • Dutka 2015. június 1. / 00:20

      Én nem egyedül fogadtam örökbe, 7 éves roma kislányt, megyés listáról, viszont a kiajánláskor azt mondták nekünk: ha mi nem kérjük, külföldre fogják örökbe adni! (???)
      A kislány 7 éves fiú unokatestvérét 2 évvel korábban ugyanígy külföldre adták örökbe. Most már kíváncsi lettem, és utána fogok járni: őt vajon kiajánlották-e országos listán? Mert ha nem (és a mi kislányunk példája is ezt mutatja), akkor ezek szerint az ilyen nagyobb gyerekeket nem is ajánlják ki az országos listán várakozóknak. (És ezt támasztják alá az itt megszólalók is, akik évek óta várnak ilyen nagyobb gyerekre) Vajon miért???

      Kedvelés

      • Ildikó 2015. június 1. / 09:31

        A Statisztika 2014 topicban Ágnes felvetette, hogy megpróbálja elintézni, hogy a Mózeskosár összejövetelére meghívjanak valakit, aki az országos lista működéséről tartana előadást. Reménykedjünk, hogy sikerül neki, nagyon sokat segítene vele sokunknak.

        Kedvelés

        • Ágnes 2015. június 1. / 11:42

          Sziasztok, a másik topicnál írtam, hogy már felvetettem a témát a Mózeskosárban a múlt héten, s teljesen nyitottan fogadták (a fenti problémákat, kérdéseket is elmondtam). Ősszel kerülhet sor egy ilyen beszélgetésre, én is azt hiszem, hogy ez sokunkat érdekelhet. Sajnos más kérdés, hogy a helyzet megértése önmagában még nem jelent változást a mindennapi gyakorlatban (pl. hogy nagyobb gyerekeket minimális számú országos kiajánlás után külföldre adnak örökbe, ami az én hipotézisem).

          Kedvelés

          • Ildikó 2015. június 1. / 13:22

            Csak annyit tennék hozzá, hogy akik sok éve várnak már (vagyunk itt egy páran), azokon még a minimális számú jelöltbe való bekerülés is segítene, hiszen ha jól tippeltük a lista működését, akkor ezek a várakozók már régóta elöl lehetnek a sorban. Ez is egy megkérdezendő dolog lehet ősszel, hogy hogyan sikerül minket évekig “kikerülni”? (Most tekintsünk el a szélsőséges esetektől, ha valaki szőke-kékszemű kisbabát szeretne. A legtöbbünknél nem erről van szó.)

            Kedvelés

            • Ella 2015. június 3. / 08:08

              Én nem vagyok a nagyobb gyermek örökbefogadása ellen, de azt gondolom, nem biztos, hogy veszteségként kell felfogni, hogy nem kaptál még idősebb gyermeket. Bármennyire is jó szándékú valaki, a gyermek is viszonyul a helyzethez, s minél idősebb, annál nehezebb neki is. Nehéz általánosságban véleményt alkotni, mert minden helyzet más, s egy kapcsolat alakulása is mindig egy folyamat. Én nevelőként látom azt, hogy ha 6 évesen kerül hozzám egy gyermek, vele már nem egyszer nehezebb kötődést kialakítani, mint egy fiatalabb gyermekkel. Van viszont olyan 6 éves is, akinek könnyű megnyerni a bizalmát….Az örökbefogadásra váró gyermekek pedig sokszor meg vannak sérülve a bizalom területén. Normál esetben egy 6 éves gyermek már abban a fejlődési szakaszban van, amikor intenzívebben nyit a kortársai felé. Ha itt kezdődik egy anya-gyermek kapcsolat megalapozása, a gyermeknek nehezebb dolga van. Már konkrét viselkedési mintákat hoz magával. Persze a szeretetnek nagy ereje van, de én 6 év alatti kislányban gondolkoznék…

              Kedvelés

            • Ildikó 2015. június 3. / 09:02

              Kedves Ella! Ez a korom miatt már nem lehetséges. Gyakorlatilag arra próbálsz rábeszélni, hogy adjam fel?

              Kedvelés

            • Ildikó 2015. június 3. / 15:41

              Kedves Ella! Köszönöm a hozzászólásodat, valamiért úgy érzem, hogy a gyermekvédelemben dolgozol, úgyhogy külön köszönet, hogy segíteni igyekszel.
              Amit most írok, nem indulattal írom, ezt csak azért jegyzem meg, mert az írott szövegben nem lehet a mondandót megfelelően árnyalni és könnyű félreérteni dolgokat.
              Biztos, hogy nem a legkönnyebb dolog nagyobb gyereket örökbe fogadni, csak arra szeretnélek kérni, hogy tekintsd felnőtt, felelősségteljes embernek az egyedülálló örökbefogadót is. Attól, mert valaki egyedülálló, még nem felelőtlen, csak épp momentán nincs férje.
              A magam nevében beszélve én csakis olyan kisgyereket fogadnék (és remélem, fogok is) örökbe, akivel az előzmények alapján és az ismerkedés során bejósolható, hogy jó eséllyel pozitív kimenetele lehet a közös életünknek (biztosat persze nem lehet tudni), valamint akinek a nevelése nem haladná meg az erőmet.
              Ezen felül az egyedülálló nem egyedül él egy lakatlan szigeten, hanem vannak családtagjai, barátai, szomszédai stb. ugyanúgy, mint a házaspároknak, tehát a biztonsági háló azért ott is adott.
              Itt a kommentekben szó volt róla, hogy néhányan kíváncsiak vagyunk arra, hogy a Tegyeszes kollégák miért nem próbálnak hazai szülőt/szülőket keresni a külföldre adott gyerekeknek a jelenleginél kicsit nagyobb energiabedobással. Írod, hogy a nagyobb gyerekeknek épp elég egyéb teendőjük van ebben az életkorban, ezért nehéz nekik, hogy az új anyukájukhoz szokjanak. Ha a külföldre való örökbeadást vesszük, akkor náluk az, hogy az örökbefogadóik nyelvét sem értik, vadidegen kultúrájú országba kerülnek hirtelen, ezen az elven még sokkal nagyobb terhelést jelenthet, nem?
              És köszönöm a támogatásodat, én sem szándékozom feladni.:)

              Kedvelés

            • Ella 2015. június 3. / 20:29

              Én is egyedülállóként várakozok. Csak “sima pedagógus” vagyok, több családban élő, de viselkedési gondokkal küzdő gyermek mellett.
              Kívánom, hogy mielőbb megtaláld azt a gyermeket, akire vársz.

              Kedvelés

            • Ildikó 2015. június 4. / 05:14

              Köszönöm és én is kívánom neked!:)

              Kedvelés

        • Dutka 2015. június 1. / 22:54

          Az mindenképpen jó lenne a még várakozóknak! Ja, annyit még elfelejtettem mondani, hogy nekünk ajánlották ki legelőször a kislányt, s azt mondták, utána azért vinnék külföldre, mert itthon már nincs érdeklődés az ekkora gyerekekre. Ami ezek szerint nem igaz. Erre is rá lehetne kérdezni azon a tervezett előadáson…

          Kedvelés

          • Ildikó 2015. június 2. / 06:30

            Szia Dutka! Hány éves kislány volt?

            Kedvelés

            • Ildikó 2015. június 2. / 06:30

              Bocsánat, már látom.:)

              Kedvelés

  15. lakmag 2015. május 18. / 21:47

    Gratulálok Tadel! – örülök az örömödnek. 🙂
    Megkérdezhetem, hogy mikor történt, ill. hogy anno melyik megyében és mit jelöltél meg? – Nem mintha ez utóbbin bármelyikünk is tudna változtatni, inkább csak kiváncsi vagyok. – Nekem volt olyan gondolatom is, hogy mivel tágabb határokat adtam meg, lehet velem “kivárják” hogy olyan kislányt ajánljanak, akinek a “paraméterei” másoknak nem megfelelőek… Pl. vannak olyan e.ü. problémák, amit én megjelöltem, de más nem, és várják, hogy majd ilyen problémájú gyerkőcöt ajánljanak…
    Nálam a pszichológus azt mondta, h. én “joli joker” vagyok azokkal, amiket bejelöltem… – hát per pill nem így gondolom.. – persze, lehet sok “Joker” van a pakliban… 🙂

    Kedvelés

    • tadel 2015. május 18. / 21:56

      2013-ban történt, 0 és 4 év közötti kisgyerekre (bármely nem) vártam, származási megkötés nélkül, egészséges vagy korrigálható, szinten tartható egészségi állapottal. Győr-Moson-Sopron megyében kaptam a határozatomat és Szabolcsból származik a kislányom.

      Kedvelés

  16. tadel 2015. május 18. / 21:52

    Még egy dolog: a házaspár, akinek kiajánlották előttem, állítólag azért mondott nemet rá, mert nagyon akaratosnak, túl öntudatosnak, és hisztisnek tartotta. Engem is hosszan készítettek fel ezekre a tulajdonságaira, mielőtt találkoztam vele. Azt éreztem, a megyei TEGYESZ elkönyvelte nehéz esetnek – magatartásilag, ezért is jöhetek én, az egyedülálló, és ha nekem sem kell, külföld. Ez elég durván hangozhat, de nagyon ez volt az érzésem. Teszem hozzá: semmi baj nincs a kislányom magatartásával, egy tündér!!!!!, de persze dackorszakban volt akkor, ami egészen normális, ami kell.

    Kedvelés

  17. Örökbe 2015. május 18. / 22:10

    Az újszülött-témához senki nem szól hozzá? Próbálkozott valaki a civileknél?

    Kedvelés

    • Beja 2015. május 18. / 22:16

      Talán azért kevés a hozzászóló, mert
      A) egyedülálló nem is reménykedik újszülöttben
      B) egyedülálló nehezen teremti meg a hosszas otthonmaradás feltételeit (valóban egyedül)
      C) tényleg nincs ilyen sztori
      Talán van, aki nem olvasott az én esetemről egy korábbi bejegyzésedben: nekem egy magánutas újszülött babám lett volna (vélhetően roma származású kisfiú) de a szülőanya mindenképpen házaspárnak szerette volna adni a babáját.

      Kedvelés

    • tadel 2015. május 18. / 22:18

      Engem a Fészek (más civilt mondjuk meg sem próbáltam) fogadott, azt mondták, nem leszek hátrányban a várakozás során az egyedülállóságom miatt.- De a TEGYESZ gyorsabb volt…

      Kedvelés

    • Ella 2015. május 19. / 08:27

      Én még várok újszülöttre is, de az életkorom miatt már nem sokáig. Inkább annyiból van bennem kérdőjel, hogy ha most babát kapnék, s később férjhez megyek és szeretnék még egy gyermeket örökbe fogadni, akkor már ez valószínűleg nem lesz lehetséges. Most még egyedülálló vagyok, de nem gondolom, hogy az is maradok. Ha viszont jönne hirtelen egy telefon, bevállalnám a babát is, ha nem nagyon “gáz” a helyzet (pl. beteg baba, drogos szülő).
      Az országos listán nekem eddig 3 jelölésem volt 3 év alatti kislányra, de egyiknél sem kerültem sorra. Egy Veszprémből, 2 pedig Szabolcs-Sz.-B megyéből volt.

      Kedvelés

    • háztartásbeli andrea 2015. május 19. / 23:13

      “Próbálkozott valaki a civileknél?” Én fél szívvel, nyitva akartam hagyni a lehetőséget, de igazából féltem is tőle, rájöttem, hogy kockázatosabbnak tartom, mint a jól szocializált nagyobb gyereket. Szóval elmentem egyhez, beszélgettem velük, kedvesek voltak, de végül nem adtam be a papírjaimat. Mondjuk a korom miatt nem is nagyon biztattak.

      Kedvelés

  18. lakmag 2015. május 18. / 22:45

    Újszülöttben nem igazán reménykedek…szerintem igazi csoda lenne…. 🙂

    Kedvelés

  19. Ágnes 2015. május 19. / 09:55

    Akkor álljon itt néhány adat, amit az EMMI honlapjáról töltöttem le pár hónappal ezelőtt és elmentettem (sajnos most nem volt erőm újra kikeresni a honlapon, akkor is alig találtam):

    A gyermekvédemi szakaellátásból örökbefogadottak és a szakszolgálatok által előkészített nem szakellátásban nevelkedett örökbefogadottak száma 2011-ben:

    0-3 éves gyerek: 217 megyén belüli öf, 24 országos nyilvántartás által közvetített és 8 nemzetközi öf
    3-6 éves gyerek: 42 megyei, 15 országos, 57 nemzetközi
    6-10 éves gyerek: 24 megyei, 3 országos, 78 nemzetközi
    10-14 éves gyerek: 10 megyei, 2 országos, 22 nemzetközi
    14-18 éves gyerek: 5 megyei
    Összesen: 298 megyei, 44 országos és 165 nemzetközi az 507-ből

    Én csak arra tudok gondolni, hogy gyakorlatban az történhet, hogy ha az országos listán kiajánlanak egy gyereket egy-két házaspárnak, s azok visszautasítják, akkor nagyon hamar külföldre kerül, s nem próbálgatják itthon mindenkinek bemutatni (erre egy-két hozzászólás is utalt).

    (Másik lassító szempont lehet, hogy egyes megyékből kevesebb gyerek válik örökbeadhatóvá, mert az új nevelőszülői rendszer – hivatalos állássá vált – is visszatart néhány gyereket, mivel az elhivatott nevelőszülőkön kívül olyanok is vannak, akinek az az érdeke, hogy a gyerek nála maradjon nevelésben.)

    Kedvelés

    • Ildikó 2015. május 19. / 16:10

      A számok nagyon azt látszanak alátámasztani, hogy INKÁBB külföldre adják a gyerekeket, mint az országos listán várakozóknak. Nem tudom, hogy ez bárkinek is feltűnt-e már a Minisztériumban. Ez tuti nem államérdek. Csodálkozom, hogy ez még változatlanul van hagyva.

      Kedvelés

  20. Fatika 2015. május 19. / 11:52

    Nálam egyébként azzal indított a hölgy a pszichológiai alkalmassági vizsgálaton, hogy egyedülállóként nekem egy gyereket adnak, és lányt. Meg persze, hogy újszülöttre nem számítsak, de ennek ellenére aláíratták velem azt a nyilatkozatot, hogy újszülött esetén bevállalom a gyermek gondozását az első hat hét alatt is, míg a vérszerinti szülő meggondolhatja magát. A nem kérdéséből a mi felkészítő csoportunkban volt egy kis konfrontáció is, mert volt egy szingli a csoportban, aki azt írta be, hogy neki mindegy, fiú-e, vagy lány, és habár ugyanannál a pszichológusnál volt, mint én, neki nem szólt semmi olyasmit, hogy ezzel nem értene egyet, ennek ellenére, mikor a tanfolyam végén megkaptuk az engedélyt, az ő papírján is az állt, hogy csak lány, amin (sztem jogosan) kiakadt, alá sem írta a papírt, mondta, hogy hétfőn megy vissza beszélni a pszichológussal.

    Kedvelés

    • tadel78 2015. május 19. / 14:06

      Nagyon érdekes, hogy ez mennyire eltérhet megyénként, gondolom, attól függően, hogy milyen az ügyintéző a TEGYESZ-ben. Vagy? Én jeleztem, hogy nekem a nem mindegy, így az került a határozatomba, hogy bármely nem. És a testvér témára is azt a választ kaptam, hogy lehet, miért ne, de teljen el legalább egy év az örökbefogadás után, és max. 2 gyerek kerülhet egyedülállóhoz. Én most épp nagy gondolkozásban is vagyok, hogy jó lenne testvér… Van esetleg olyan egyedülálló itt, aki egynél több gyereket fogadott örökbe?

      Kedvelés

  21. Aniko 2015. május 19. / 14:41

    Nagyon tetszik ez a téma. én is megköszönném, ha lenne olyan felmérés, hogy egyedüàllóként mennyien kaptak nagyobb gyermeket (2-8 évesig kb.) és mennyi idő utàn. Akàr roma akàr fehér gyermeket. Melyik megye hogyan viszonyul az egyedülàllókhoz.
    Szerintem 1 évesnél fiatalabbat nem kap egyedülàlló vagy csak olyat aki nagyon beteg vagy visszamaradott értelmileg.

    Kedvelés

    • Ildikó 2015. május 19. / 16:08

      Csatlakozom, csak engem még magasabb korig érdekelne.:)

      Kedvelés

    • háztartásbeli andrea 2015. május 19. / 20:55

      Az ismerősöm teljesen egészséges 6 hónapos kisfiú vitt haza, igaz, már jó pár évvel ezelőtt.

      Kedvelés

  22. Ani 2015. május 19. / 20:41

    A várakozási időről eszembe jutott egy történet. Nemrégiben nődokinál voltam, és szóba került az örökbefogadás. A doki büszkén mesélte, hogy ő több híres embert segített gyerekhez, hiszen a rendelésén és a szülészeteken sok ilyennel találkozik, és ilyenkor ő összehozza a két felet… Az, hogy ez csupán jószándék részéről, vagy ellenszolgáltatás is kell, azt nem mondta. 🙂 de úgy látszik, ez még mindig működő rendszer.

    Kedvelés

    • Cosima 2015. május 19. / 22:42

      Kellene egy kampány, hogy a dokik a bajba jutott nőket a civil szervezetekhez irányítsák, akik arra szakosodtak, hogy titkos terhességeket gondozzanak és a megfelelő szülő(ke)t kiválasszák a születendő gyereknek. Nincs a nőgyógyászoknak elég rálátásuk a témára azon túl, hogy tud valakit, aki öf-re várakozik meg valakit, aki lemondana a gyerekéről. Ennél többet kaphat a vsz anya, ha egy civil szervezethez eljut.

      Kedvelés

      • buzsa 2015. május 20. / 09:00

        Épp a múltkor tűnt fel, ahogy a védőnőnél várakoztam, hogy ott ki volt rakva egy gólyahíres papír a falra, amely az örökbe adást “reklámozta”. Örültem neki, hogy legalább megjelenik a dolog valamilyen felületen.

        Kedvelés

        • Cosima 2015. május 20. / 21:30

          A mi védőnőnknél meg az Együtt az Életért plakátja van az ajtón. Én is örültem, amikor láttam 🙂

          Kedvelés

    • Ildikó 2015. május 20. / 06:55

      Ani, nekem is mondott ilyet nőgyógyász. Szerinte ez teljesen bevett szokás a kórházakban. Cosima, az alapítványok már hallgatólagosan “leszerződtek” a kórházak szülészeti osztályaival. A nagyobb alapítványok többel, a kisebbeknek kevesebb maradt. Szóval örökbe adandó gyereket hordó kismama csak akkor marad titokban, ha nem jár nőgyógyászhoz.

      Kedvelés

      • Ani 2015. május 20. / 07:33

        Amikor mi fogadtunk örökbe (ugye a miénk magánutas volt), akkor a kórházban volt még egy kisfiú, akit otthagytak. Az újszülött osztályon olyan sok baba van, akit csak úgy otthagytak, hogy egy külön szoba volt nekik, “itthagyott babák” néven (az én lányom is abban a kórteremben volt, azt mondták a nővérek oda teszik az örökbefogadásra váró babákat). És ugye ezekről a babákról nem mondtak le, ott fognak sínylődni ki tudja meddig, míg az állami rendszerben örökbeadhatóak lesznek. 😦 Én nem a civil szervezeteket reklámoznám, hanem az örökbefogadást, mit opciót! Hogy az Életadók tudják, hogy van segítségük, lehetőségük van a gyereküknek megadni a azt, hogy születésük pillanatától szerető családban nőjenek fel!

        Kedvelés

        • Sugi 2015. május 20. / 23:55

          Ani! én ugyanezt tapasztaltam, amikor mi fogadtunk örökbe (mindkétszer)!!!
          Le is írtam akkor kommentbe a Herczog Máriás interjú kapcsán https://orokbe.hu/2014/12/08/herczog-maria-inkubator/

          Szerintem egyébként az lenne az egyik megoldás, hogy a kórházi védőnők részére kellene előadást tartaniuk akár a civilszervezeteknek az örökbefogadásról illetve arról, hogy ők milyen módon tudnak segíteni a vérszerinti anyáknak.
          A mi két életetadónknak sem volt a világon semmi fogalmuk arról, hogy milyen lehetőségeik vannak. Én beszélgettem mindkettőjükkel nagyon sokat, kértem őket, hogy vegyük fel a kapcsolatot vmelyik szervezettel, soroltam a lehetőségeket.

          A kórházi védőnő kétségbeejtően tudatlan volt…. nem is beszélt velük… ha rajta múlik, akkor mindkét életetadó úgy sétál ki a kórházból, hogy sorsára hagyják az újszülötteket (mondjuk mindketten azt hitték, hogy azonnal családba kerülnek a gyerekek, elég otthagyniuk mindenféle nyilatkozat nélkül).

          Herczog Mária azt nyilatkozta akkor, hogy évente 50-60 gyerek kerül így be a rendszerbe… de ugye nem kellene ennek így történnie, ha lenne vki, aki elmondja az anyáknak, hogy milyen lehetőségeik vannak. És ha előbb nem is, de a szülés után mindenképpen látótérbe kerülnek, ott akkor a kórházban 2-3 napig.

          Kedvelés

          • vicq 2015. május 21. / 19:46

            Igen, ezen sápogok én is mindig, hogy ennek nem lenne akkora költsége, mint haszna, “kiképezni” a kórházi védőnőket és az újszülöttes nővéreket annak kiszűrésére, ki lép le várhatóan a gyerekét otthagyva, és hogyan lehet őkt jól felvilágosítani a lehetőségeikről. Mert én is azt gondolom, hogy a legtöbb szülőanya nem azért hagyja ott a gyereket lemondás nélkül, mert neki mindegy lenne, mi lesz vele, hanem azért, mert nem tudja, hogy van különbség.
            Persze tudok olyanról is, aki tudta, mégsem mondott le, mert hátha aztán mégis haza tudja majd vinni végül, és végül mégsem tudta – de mondjuk az egy tájékozott döntés volt, még ha a gyerek szempontjából nem is a legszerencsésebb.

            Kedvelés

  23. BBcsalád 2015. május 21. / 08:54

    Az országos lista működése engem is érdekelne… Meg úgy általában a TEGYESZ örökbefogadásos procedúrája, főleg a gyerekek ügyintézésével kapcsolatban. ( a szülőset jól tudom😊) A mi babánkról a kórházban mondott le az anyukája , soha nem látogatta. Csecsemőotthonba, országos listára került, kéthónapos volt, mikor kaptunk egy érdeklődő telefont pár paraméterrel. Igent mondtunk, hangúlyozták, hogy más is van a pakliban, három hét után feladtuk, hogy minket választottak. Egy véletlen kapcsán kiderült, hogy még nem kaptunk visszajelzést, a mi megyei tanácsadónk (respect!) rákérdezett, a válasz az volt az illetékes megyében, “ja, tényleg, ő is volt”… Még három hónap eltelt, hogy hazahozhattuk fiacskát. Hét hónapos volt! A mai napig nem tudom, milyen eljárásrend alapján dolgoztak, mi tartott ennyi ideig, vannak-e határidők, amiket be kell tartaniuk, de nekem ez bűnös hanyagságnak tűnik. Az átláthatalanság nagyon zavaró.Például a gyámjával soha nem találkoztunk. És mi még szerencsések vagyunk.

    Kedvelés

    • Ildikó 2015. május 21. / 15:54

      Engem is ez zavar. Az örökbefogadónak tökéletesnek kell lennie, például az egyedülálló nem az, ezért hátra sorolják. Az indok: “nem a legjobb az egyedülálló, a GYEREK ÉRDEKÉBEN”. Nekem úgy tűnik, hogy a GYEREK ÉRDEKÉBEN az egyedülállók a legkisebb rossz ebben a rendszerben.

      Kedvelés

    • Sugi 2015. május 21. / 17:15

      😦 szomorú, amit írsz BBcsalád… 7 hónaposan került úgy családba kisfiú, hogy a kórházban lemondott róla a vérszerinti???

      Amikor mi a Nagyot fogadtuk örökbe, akkor is volt ott egy másik kisfiú, akit otthagyott az életetadó. Papíron férjezett volt, a valóságban az elmondása szerint évek óta nem is látta a férjét, azt pedig, hogy a gyerek kitől van nem tudta megmondani…. 😦 a szívem szakadt meg a kisfiúért, aki akkor már 3 hetes volt és csak úgy lógott a levegőben. A csecsemős nővérek “közös babája” volt. Babusgatták, ringatták, mindenki tudta, hogy előbb utóbb jön a hivatal, viszi a gyereket, és ki tudja mi lesz vele….

      Amikor a Kicsit fogadtuk örökbe, akkor ott egy 2 hetes kislány volt. Róla lemondott a vérszerinti. még ott a kórházban aláírta, amit kell.
      Ott voltam, amikor először jöttek őt megnézni a leendő szülők…. (természetesen titkos örökbefogadás lett a vége). Végül ugyanazon a napon vittük haza a gyerekeinket. 🙂 Ez egy happy end, de igazából nem tudom min illetve kin múlott, hogy így döntött az életetadó.

      Kedvelés

      • Cosima 2015. május 21. / 17:21

        Szerintem azon múlik, hogy van-e bármilyen információja a szülőanyának a helyzetéről és a lehetőségeiről. Ha nincs, akkor abban a tudatállapotban bizonyára azt gondolja, hogy a legjobb az egészet maga mögött hagynia és bízik benne, hogy gyorsan öf szülőkhöz kerül a baba. Nem tudja, hogy ahhoz le kell mondani. Ha férje van, akkor annak is. Különben hosszú hónapok telnek el amíg a gyerek sorsa rendeződik.

        Kedvelés

    • vicq 2015. május 21. / 19:51

      Ez szörnyű. Nekem azt is nehéz elhinni, hogy egy újszülött nem kel el bármelyik megyén belül… pedig tudom, hogy van ilyen, de akkor is nehéz. Tudom, hogy ha az országos listára felkerül, az mindg hosszú, de nem is értem, miért ennyire? Ezen nagyon ki tudok akadni, ott a mi szép gyerekünk, akiről ugyanúgy a kórházban lemondott a szülőanya, és egy hetesen már itthon volt (megyén belül). Ha megyében nem kel el, miért nem szempont már tovább, hogy minél kisebb, annál jobb neki?

      Kedvelés

  24. Ildikó 2015. május 23. / 06:43

    Kedves egyedülálló várakozók! A Statisztika 2014-es topic-nál is beszélgetünk az egyedülállók témájáról, akit érdekel, nézze meg.

    Kedvelés

    • Ella 2015. június 3. / 09:38

      Én nem tudom, mennyi nálad az alsó korhatár. Magamból kiindulva én nem adnám fel, s nem is javasolnám ezt senkinek, főleg, ha nem is ismerem. Nagy kihívás szerintem egy nagyobb gyermek (6-7 év feletti) örökbefogadása.

      Kedvelés

      • Dutka 2015. június 3. / 16:45

        Nagy kihívás, de van, aki szereti a kihívásokat! És eszméletlenül jó érzés, amikor összecsiszolódik a család, látod a sikereket, az eredményt, a fejlődést, érzed az elfogadást a gyermek részéről, a szeretetet, ragaszkodást. Én legalábbis boldog vagyok, hogy így döntöttem, nagyon megérte a belefektetett energia és szeretet, s ma sem tennék másként.

        Kedvelés

        • Ildikó 2015. június 3. / 19:15

          Köszönöm a bátorítást!:)

          Kedvelés

  25. Zsuzs 2015. július 5. / 19:22

    Sziasztok! Az egyedülállók örökbefogadásával kapcsolatban mindig Vámos Erikával kapcsolatos interjúkba botlok. Ezek olyan “bulvárosak”, szerintem tele vannak az örökbefogadással kapcsolatos téves információkkal. Számomra érdekes interjúalany lenne 🙂 A másik pedig a Miklósa Erika esete… Állítólag 1 év alatt sorra került. Szomorú, hogy más várakozók helyzete nem ilyen jó… (Engem nem érint a dolog, csak hangosan gondolkodom.)

    Kedvelés

    • Marina 2015. július 6. / 06:44

      Igen, nekem is furcsa volt, hogy egy mostani bulvár interjúban Vámos Erika megemlíti, hogy egyszerre fogad örökbe nyíltan és egyszerre kerül sorra a titkos örökbefogadói rendszerben is. A cikk szerint örömmel várja, hogy egyszerre legyen két gyereke.
      Nem tudom, hogy ő tényleg ezt így mondta-e, vagy ha nem, akkor az újságíró minimálisan tisztában volt-e az örökbefogadás szabályaival, de szerintem mi, akik ebben benne vagyunk, tudjuk, hogy ez képtelenség. Viszont a sok olvasó nem tudhatja.
      Miklósa Erikánál szerintem biztosan szerepet játszhatott, hogy ismert. Azt egyébként el tudom képzelni, hogy ahogy azt Vámos Erika is nyilatkozta magával kapcsolatban, valaki kifejezetten neki szerette volna felajánlani a babája felnevelését.

      Kedvelés

Hozzászólás a(z) Örökbe bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .