67 százalékkal nőtt 2007 és 2017 között a gyerekvédelemben élő 6 év alatti gyerekek száma. A szakpolitika több szigorítással reagált a közelmúlt gyerekbántalmazási botrányaira, azonban kérdéses, hogy a leginkább kiszolgáltatott gyerekek kerülnek-e be a rendszerbe. A növekedés közrejátszik az örökbefogadások számának emelkedésében is.
“A Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet szerint rengeteg a jogellenes, indokolatlan kiemelés, felülreprezentáltak a hozzájuk fordulók között a szegénység miatt vegzáltak. Székely László ombudsman öt megyére kiterjedő vizsgálata szerint a kiemelések harmada anyagi okból történik. Ahol erősebb az alapellátás és több szolgáltatással tudják a hátrányos helyzetű családokat segíteni, ott kevesebb gyereket vesznek el a szüleitől. Ugyanakkor pusztán anyagi eszközökkel nem előzhetők meg a kiemelések, a családok együttműködési készsége és a települési önkormányzat hozzáállása is nagyban számít. Nehéz megoldani a családok időleges nehézségeit, kevés a helyettes szülő, a gyermekek átmeneti otthonainak is egyenetlen az eloszlása, hosszú a várakozási idő egy férőhelyre. A gyermekvédelmen túlmutató probléma a szociális bérlakások hiánya, sok családnak a lakás elvesztése a gyerekek kiemelését is jelenti. Eközben nő a szegénység veszélyének kitett gyerekek száma, még ha a számítási módosítások miatt a hivatalos statisztikák ezt el is fedik.
„Egyre gyengébb a helyi ellátórendszer, a politikai hangulat miatt egyre ellenségesebbek a segítő foglalkozásúak, védőnők, szociális munkások, pedagógusok, félnek a nagy balhéktól, újsághírtől, inkább kiemelik a gyereket születéskor, vagy kicsi korban arra hivatkozva, hogy nem biztosítottak az ellátás feltételei” – sorolja a gyerekvédelem hibáit Herczog Mária szociológus, az ENSZ Gyermekjogi bizottságának tagja. A szegényellenes retorikán túl a helyi önkormányzat anyagilag is a kiemelésben érdekelt, nem nekik kell helyben támogatni a családot, a szakellátást a központi büdzsé fedezi.
A létszámnövekedés egyik folyománya lehet a kormányzat által szívesen hájpolt tény, hogy az örökbefogadások száma növekedésnek indult. Novák Katalin államtitkár már 2014-ben közölte, hogy a kormány intézkedésekkel és kampánnyal támogatja az örökbefogadások ösztönzését. Azóta a számok valóban megemelkedtek, az ezredforduló óta 2017-ben adták örökbe a legtöbb gyereket, 1025-öt, 2003 és 2014 között stabilan a 700 és 800 közti sávban mozgott ez a szám, azóta pedig nekilódult. Az eredményben benne lehetnek az intézményi változások is, mint a gyermekvédelmi gyámok megjelenése, és az örökbeadások központosítása, a korábbi járási szintről a megyeszékhelyen működő gyámhivatalba. Ennél profánabb magyarázat azonban, hogy több állami gondoskodásban élő kisgyerekből több lesz örökbe fogadható, főleg, mivel a növekmény elsősorban a gyerekvédelemben élő, csecsemőnél idősebb gyerekek titkos örökbefogadásaiból származik. Ők azok, akiket rögtön a kórházból vagy pici korban elvesznek a családtól, a szülők előbb-utóbb abbahagyják a látogatást és a gyerek örökbe fogadhatóvá válik. Ugyanakkor az örökbefogadásra várakozók száma még fokozottabb ütemben gyarapodik, év végén már 2753 család állt sorban, ami 50 százalékkal magasabb a 2010-es értéknél. Tehát az örökbefogadók egyre hosszabb várakozási időkkel számolhatnak.”
A teljes cikk a Gyereksorsok blogon olvasható.
Sajnos hallani valóban “túlkapásokról” – én két amúgy teljesen normális családról hallottam, ahol az egyiküknél az Anya kért segítséget családsegítőtől a kamasz gyerekhez, majd beidézések sora lett belőle és végül mind a három gyereket valóban elvették tőle. A másik eset, ahol a Szülő kicsit önjáró, és nem szabálykövető lévén nem adatta be a kötelező oltást (amúgy otthon szült, ezt se jelentette előre ahogy jogszabályban le van írva), ami miatt a védőnővel-gyerekorvossal akadt össze annyira hogy abból is beidézések sora lett, ott csak majdnem vették el a gyereket de azt hiszem még most is tart az ügy. Mindkét esetet nagyon sajnálom, mert mesze nem a szülői kompetenciák (szellemi, és fizikai), vagy a gyerek neveléséhez szükséges tárgyi-anyagi feltételek számítanak hanem bagatell apróságokon “rugóznak” a hivatalok:( Tanulság, biztos hogy magánúton kérnék pszichológusi segítséget- és nem az állami rendszerben.
KedvelésKedvelés
Az hogy nem.adatja be a szülő az oltast az azert nem bagatel apróság…szó szerint veszélyeztetés.
KedvelésKedvelés
Pszichológusok, pszichiátereknek, klinikáknak (Vadaskertnek is) állítólag jelentési kötelezettsége van a gyámhivatal felé – és ezt (a segítségnyújtással ellentétben) MINDIG meg is teszik – NEM SZABAD az állami rendszerben segítséget kérni (gyámhivatal szerint a rendőrségtől sem).
KedvelésKedvelés
Mindenkinek jelzési kötelezettsége van, aki kapcsolatba kerül kisgyerekekkel (óvónő, tanító, tanár, rendőrség, szoc. munkás, stb.), ha bántalmazásra utaló jeleket lát.
Nagyon sarkítottnak látom a “nem szabad segítséget kérni, mert kimelik a gyereket” gondolatot. Előfordul néha indokolatlan kiemelés. Ugyanakkor a rendszer sokkal leterheltebb annál, hogysem jó szülőket ráérne vegzálni feleslegesen.
Egyébként a “magán” pszichológusnak is jelentési kötelezettsége van, ha bántalmazást lát.
KedvelésKedvelés
A 67%-os növekedés nagyon nagy szám, megdöbbentem rajta. 😦
Az oltás be nem adása miatt az a minimum, hogy beidézik a szülőt és elindítják a hivatalos eljárást. Szép példa a pilisszentlászlói waldorf iskolában kitört szamárköhögés járvány, ahová engedték bejárni az oltatlan gyerekeket.
KedvelésKedvelés